Huhtikuun lopulla korviimme kantautui ilouutisia. Suomalaisten suosikki Honda Monkey tekee paluun Suomen markkinoille!

Kyseessä ei kuitenkaan enää ole mopo, sillä Monkeyn iskutilavuus on kasvanut piikkiluokkaan eli 125 kuutioon.

”Manki” on kasvanut myös kokoa. Akseliväli ja istumakorkeus ovat Honda MSX 125 -kevytmoottoripyörästä tutun rungon myötä kasvaneet niin, että Monkey soveltuu aikuisenkin ajettavaksi.

Monkeyn uusi tuleminen ei ole jäänyt moottoripyöräkansalta huomiotta. Heinäkuussa Suomeen saapuva ensimmäinen erä myytiin loppuun hyvin nopeasti.

Seuraavaa tuloerää joudutaan odottamaan Suomeen syyskuulle.

”Kaikki on valitettavasti myyty”, Patrick Manner Honda-moottoripyörien maahantuoja Oy Brandt Ab:lta vahvistaa Tekniikan Maailmalle. Nyt Manner joutuu myymään asiakkailleen ”ei-oota”.

”Jos saisimme niitä lisää, myisin sata kappaletta parissakymmenessä minuutissa.”

Seuraavaa tuloerää joudutaan odottamaan Suomeen syyskuulle, Manner kertoo. Kaikkea toivoa ei kuitenkaan vielä kannata tämän ajokauden suhteen heittää.

”Voi olla, että saamme apua muista Euroopan maista, mutta varmaa se ei ole. Vaikka Monkey ei ole muualla ihan yhtä iso juttu kuin Suomessa, on sen ympärillä kuhinaa Saksassa ja Italiassakin.”

Alkuperäistä mopo-Monkeya myytiin Suomessa vuosien 1973–1999 välillä reilut 32 000 kappaletta.

Kasvusta ja modernisoinnista huolimatta tutut muotoiluelementit ovat uusioversiossa kohdallaan, ja pyörän mallista ei voi erehtyä. Klassistä tyyliä on pidetty yllä muun muassa 12-tuumaisilla vanteilla.

Yksisylinterisen ilmajäähdytteisen moottorin polttoaineen syötöstä vastaa elektroninen ruiskutus. Moottorin jatkeena on nelipykäläinen vaihteisto. Iskunvaimennus on säädettävä ja jarrut lukkiutumattomat. WMTC-normin mukainen kulutus on 1,5 l/100 km.

Valoina ovat ledit.

Tankki mahtuu polttoainetta 5,6 litraa.

Nelitahtisesta moottorista otetaan tehoa 6,9 kW (7 000 r/min) ja vääntöä 11 Nm (5 250 r/min).