Land Rover on kyllästynyt perin pohjin eräiden autonvalmistajien harrastamaan kopiointiin. Sen takia tulevasta Defenderistä ei näytetä lainkaan koemallia, vaan edetään suoraan tuotantomalliin.

Land Rover ei osoita ketään sormella, mutta päätöksen takana ovat eräät kiinalaismerkit, jotka ovat häpeilemättömästi toistaneet brittiyhtiön muotoilijoiden luomia linjoja.

Kuvassamme on vuonna 2011 esitelty DC100-koemalli, joka sai varsin negatiivisen vastaanoton. Reaktio yllätti Land Roverin, jonka oli pakko palata takaisin piirustuspöydän ääreen keksimään Defender uudelleen. Yhtenä syynä pitkään suunnitteluaikaan ovat olleet myös taloudelliset perusteet.

Vanhan Defenderin myynti ei koskaan ylittänyt 20 000 kappaleen rajaa vuodessa. Uudelle mallille on löydettävä vuosittain 100 000 ostajaa, että sen tuotanto olisi taloudellisesti kannattavaa. Onneksi kustannuksia saadaan leikattua käyttämällä samoja rakenteita muiden mallien kanssa.

Lähtökohtana on D7u-perusrakenne, joka on tällä hetkellä käytössä Range Roverissa, Range Rover Sportissa ja Discoveryssä. Bensiini- ja dieselmoottorit ovat samasta Ingenium-perheestä kuin Jaguar Land Roverin kaikissa malleissaan käyttämät. Viime mainittu tarkoittaa säästöjen ohella sitä, että Defenderiä voidaan myydä myös Pohjois-Amerikassa.

Land Rover haluaa uuden Defenderin olevan yhtiön maastokelpoisin malli. Siinä otetaan käyttöön Terrain Response -järjestelmän edelleen kehitetty versio. Luultavasti myös maavara on melkoinen ja Defender on kaikilta osin suunniteltu enemmän maasto- kuin maantieajoon. Totuus paljastuu viimeistään vuonna 2019, kun Land Rover Defenderin myynti alkaa.