Linnunratamme kummallisimman planeetan arvoitus on saattanut saada selityksen.

Aiemmin toukokuussa 1300 valovuoden päässä Joutsenen tähdistössä oleva tähti nimeltään KIC 8462952 eli niin sanottu Tabbyn tähti alkoi jälkeen himmetä. Tähti on pitkään askarruttanut tähtitieteilijöitä, koska se näyttää ajoittain himmenevän jopa yli 20 prosenttia.

Jo yli vuoden ajan tiedemiehet ovat ihmetelleet tähdeltä kantautuvia valoilmiöitä. Tähdeltä kantautuva valo on ollut niin erikoista, että eräs astronomi on tarjonnut selitykseksi jopa ”avaruusolioiden megarakennelmaa”, joka peittää ajoittain tähden.

Uusimman himmenemisen seurauksena tähtitieteilijät yrittivät jälleen saada mahdollisimman monia teleskooppeja käännettyä kohti tähteä.

Tiistaina julkistettu uusi teoria himmenemisen syistä esittää, että ilmiön aiheuttaa jättimäinen tähteä kiertävä planeetta, jolla on Saturnuksen tavoin renkaat. Sen lisäksi tähteä kiertää joukko komeettoja, joiden massa on Jupiteriakin suurempi, kertoo News Scientist -lehti.

Ilmiö on toisin sanoen ”täysin luonnollinen”, teorian esittäneet Valencian yliopiston tutkijat tutkijat toteavat.

Tutkijat loivat selvitystään varten simulaation, jossa tutkittiin, miten esitetyn kaltaiset taivaankappaleet vaikuttaisivat tähdestä tulevaan valoon. Vuonna 2011 havaittu tähden 15 prosentin himmenemistä voi simulaation mukaan selittää se, että tähden ohi on kulkenut viisi kertaa Jupiterin kokoinen planeetta, jolla on renkaat.

Tutkijat ennustavat, että uusi komeettaparvi voi himmentää tähteä vuoden 2021 alussa, ja jättiplaneetta puolestaan vuoden 2023 alkupuolella. Tutkimus julkaistu Arxiv-palvelussa.

On tietenkin hyvin mahdollista, että tämä ei ole lopullinen totuus ilmiöstä. Näyttää kuitenkin siltä, että tutkijat ovat pääsemässä lähemmäes totuutta.