Uusi vietnamilainen automerkki Vinfast julkisti Pariisissa ensimmäiset kaksi malliaan. Jo keväällä Geneven näyttelyssä kerrottiin uuden automerkin tulosta, ja sen jälkeen aiheesta on tihkunut vähitellen lisätietoja.

Iso porrasperämalli on saanut nimekseen LUX A2.0 ja seitsenpaikkainen katumaasturimalli on LUX SA2.0. LUX-etuliitteen kerrotaan kuvastavan mallien premium-henkisyyttä, A:n taas korkeaa laatua, ja 2.0 kertoo moottorin iskutilavuuden.

Tulevista kahdesta pienemmästä mallista on jo julkaistu piirroskuvat, ja ne nimetään vastaavalla logiikalla.

Vinfast LUX A2.0 on lähes viisimetrinen takavetoinen sedan-malli.

Autojen kehityksessä on ollut mukana melkoinen määrä kansainvälistä, pääasiassa eurooppalaista osaamista. Vaikuttaa siltä, että vietnamilaiset ovat erittäin vakavissaan. Kaksi ensimmäistä mallia perustuvat Italdesignin muotoilukonsepteihin, ja tuotantovalmiiksi muodot on viimeistellyt Pininfarina. Kaikkiaan muotoiluehdotuksia pyydettiin neljältä toimistolta, ja valinta tehtiin Vietnamissa yleisöäänestyksellä.

Teknisen perusrakenteen suunnittelusta päävastuussa ovat olleet itävaltalaisen sopimusvalmistajan ja suunnitteluyhtiö Magna Steyrin 400 insinööriä. Nyt esiteltyjen mallien takavetoisen perusrakenteen olennaiset ovat peräisin BMW:ltä.

Sedan-mallissa akseliväli on 2,968 metriä ja leveys 1,900 metriä. Takatilat ovat hyvät, mutteivät ruhtinaalliset.

Vahva V-logo kuvastaa sekä Vietnamia että Vinfastia ja sen maan suurinta yksityistä yritysrypästä omistavaa Vingroupia.

Moottorit sanotaan suunnitellun AVL kanssa, mutta kyseessä on BMW:n moottori, jota on yksinkertaistettu esimerkiksi poistamalla Valvetronic-järjestelmä venttiilikoneistosta. Kyseessä on kaksilitrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, jota tarjotaan kahdentehoisena: 130 ja 170 kW.

Aasian markkinoilla moottorit kuuluvat ensimmäisten joukkoon, jotka täyttävät Euro 5 -päästötason, mutta myös Euro 6 -tasoon päivitys onnistuu helposti. Moottorin jatkona on ZF:n kahdeksanvaihteinen automaatti. Sähköjärjestelmät tulevat pääosin Boschilta.

Myös yhtiön johto koostuu pääosin eurooppalaisista ja amerikkalaisista autoteollisuuden konkareista. Toimitusjohtajana on James DeLuca, jolla on takanaan 37 vuoden ura General Motorsilla. Viimeksi hän vastasi GM:n tuotannosta maailmanlaajuisesti. Myös pääosalla muista johtajista on GM-tausta, ja vain kaksi on vietnamilaisia.

Julkistustilaisuudessa olivat läsnä Miss Vietnam 2018 Tran Tieu Vy, Vinfastin toimitusjohtaja Jim DeLuca, hallituksen puheenjohtaja Le Thi Thu Thuy, muotoilujohtaja David Lyon sekä jalkapallonpelaajanakin tunnettu David Beckham. Kuva Thierry Chesnot/Getty Images

Vinfast on selvästi haalinut osaajia isolla rahalla. Toisaalta rekrytointia on saattanut helpottaa se, että automaailmassa tarjoutuu harvoin mahdollisuus päästä luomaan uutta automerkkiä tyhjästä, ja vieläpä niin, että rahoitus on kunnossa.

Vinfast on nimittäin osa Vietnamin suurinta yksityistä yritystä Vingroupia. Se on perustettu 25 vuotta sitten ja on maan johtava toimija rakennus- ja kiinteistöalalla. Vinfast on yhtymän ensimmäinen tuotemerkki matkalla kohti kansainvälistymistä.

Autojen kehityksen kanssa samaan aikaan on Hai Phongin satamakaupunkiin pohjoiseen Vietnamiin rakennettu uutta ja huippumodernia tehdasta. Siellä on esimerkiksi 1 200 ABB:n robottia. Myös tehtaan osalta kumppaneina ovat olleet maailman parhaat osaajat. Tehdas kykenee jo ensimmäisessä vaiheessa 250 000 auton vuosikapasiteettiin. Suunnitelmat ovat valmiina laajennukseen, jolla määrä kaksinkertaistettaisiin.

Vinfastien valmistus alkaa vähitellen, ja toimitusten vietnamilaisasiakkaille kerrotaan alkavan jo ensi kesäkuussa. Viennin luvataan alkavan tästä jo alle vuoden kuluttua.

Osastolla seisovat kaksi autoa ovat käsintehtyjä prototyyppejä, joiden sisälle ei olisi ehkä ollut hyvä päästää ulkopuolisia. Ovet sulkeutuvat helähtäen, ja mitkään katkaisimet eivät toimi, sillä kyseessä ovat lähinnä muotoilumallit. Katumaasturin vaihdekeppi on jo ehtinyt irrota, verhoilujen saumat ja tiivisteet repsottavat, eikä takaluukku avaudu kummastakaan autosta.

Ohjaamot ovat moderneja ja tyylikkäitä. Käsintehtyjen näyttelyautojen laatu ei kuitenkaan (toivottavasti) vastaa vähääkään tuotantoautojen laatua.

Molempien mallien ohjaamossa on 10,4-tuumainen kosketusnäyttö, jonka värityksen sanotaan heijastelevan vietnamilaisen kulttuurin ja luonnon dramaattisuutta.

Osastolta tavoitetun Roy Flecknellin käyntikortissa tittelinä lukee ”Vice President of Planning & Program Management”. Sitä kortissa ei lue, että hänellä on yli 40 vuoden kokemus GM:llä erilaisista tehtävistä Englannissa, Saksassa, Venäjällä ja Aasiassa.

Flecknell vakuuttaa, että lopullisissa tuotantoautoissa laatu on maailmanluokkaa. Hän myöntää, että Vietnamissa markkinat ovat kuitenkin melko pienet, varsinkin Vinfastin ensimmäisten mallien edustamassa hinta- ja kokoluokassa. Autoja myydään vuodessa vain noin 300 000, vaikka asukkaita on 97 miljoonaa. Mopoja myydään kymmenkertaisesti. Tosin automyynninkin odotetaan kolminkertaistuvan vuoteen 2025 mennessä.

Myös Vinfastilla on suunnitelmissa laajempi tuoteperhe. Sähköskootterin tuotanto alkaa jo parin kuukauden kuluttua, ja myöhemmin on tulossa kaksi pienempää automallia. Toinen on GM:n kanssa kehitettävä kaupunkiauto, joka tulee jo ensi vuonna valmistukseen Vinfastin omistukseen siirtyneellä GM:n kokoonpanotehtaalla Hanoissa. Toinen on sähkökäyttöinen, saksalaisen EDAGin kanssa kehitettävä malli, joka esitellään ensi vuonna ja tulee myyntiin 2020. Lisäksi suunnitteilla on eBus-sähköbussi yhteistyössä Siemensin kanssa. Senkin valmistuksen pitäisi alkaa ensi vuonna.

Flecknellin mukaan projekti on ollut todella ainutlaatuinen ja tuotekehityksen nopeus on ollut valtava. Hän oli ensimmäisten rekrytoitujen 11 hengen joukossa, joka aloitti työt syyskuussa 2017. Nyt autot ovat esittelykunnossa, vaikka pieni kiire näkyykin.

Ulkomaisten apuvoimien säälimättömän käytön viimeistelee David Beckhamin käyttäminen Pariisin autonäyttelyn lehdistötilaisuuden vetonaulana. Hänkään tuskin on saapunut paikalle pelkästään hyväntekeväisyyden hengessä, joten rahaa koko projekti on niellyt kiitettävästi.

Vietnamilaisesta näkökulmasta Vinfastin autot ovat suuri ylpeydenaihe ja myös suuri työllistäjä – jos kaikki sujuu suunnitellusti. Pelkästään tehtaan pitäisi työllistää 4 000 henkilöä, kun se pyörii täydellä vauhdilla. Seuraamme projektin etenemistä ja ehkä pääsemme aikanaan myös koeajamaan Vinfasteja.