Euro NCAP:n puitteissa on törmäilty kahdeksan automallin voimin. Samalla julkistettiin kahden aiemmin testatun auton päivitetyt tulokset. Lapsimatkustajien turvallisuus on saanut oman tähtiluokituksen.

Puolueettomia Euro NCAP -törmäystestejä alettiin tehdä vuonna 1997. Suuren julkisuusarvonsa avulla ne ovat vaikuttaneet autojen kolariturvallisuuteen, joka on viime aikoina kehittynyt huomattavasti. Aluksi pisteitä herui yleisesti kahden tai kolmen tähden arvoisesti. Nykyisin vähintään neljän tähden tulosta pidetään hyväksyttävänä uudelle automallille.

Testattavat yksilöt ostetaan sellaisesta EU-maasta, jossa automallin vakiovarusteiden taso on alhaisin. Kaupat tehdään nimettöminä, mutta testeistä ilmoitetaan valmistajalle. Euro NCAP:n mukainen protokolla on Euroopan lisäksi hyväksytty Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa.

Testimenetelmiä ja pisteytystä on silloin tällöin uusittu. Yksi esimerkki on muutaman vuoden mukana ollut pylvästesti, joka voidaan tehdä pään sivuturvatyynyillä varustetuille autoille. Peräänajo- ja auton ympäriajotestistä on myös huhuttu. Niistä ei ole vielä tarkempaa tietoa, sillä yleisesti pätevien menetelmien määrittely ei ole aivan helppoa. Lisäksi uusista testeistä koituu lisäkustannuksia.

Turvavyön käyttöä halutaan edistää palkitsemalla siitä muistuttavasta järjestelmästä. Yhden pisteen saa kuljettajan, toisen etumatkustajan ja kolmannen takapenkin matkustajien turvavyön muistuttimesta. Suunta on oikea, sillä turvavyötä käyttämällä säästyisi pelkästään Euroopassa vuosittain huomattava määrä ihmishenkiä.

Lisäpisteiden toivossa turvavyön muistuttimiea asennetaan vakiovarusteeksi jälkikäteen. Nyt päivitetty tulos julkistettiin Jeep Cherokeesta ja Volkswagen Touranista. Yhden lisäpisteen ansiosta Cherokeen kokonaistulos nousee neljään tähteen. VW Touran puolestaan nousee kahdella lisäpisteellä viiteen tähteen.

Tuloksista käy hyvin ilmi palkitsemiskäytännön kritisoidumpi puoli. Raja ylempään luokitukseen on usein pisteestä tai kahdesta kiinni. Näin automalli voidaan nostaa ilman uutta testiä parhaimmillaan viiden tähden kerhoon. Joka tapauksessa yhä useampi auto yltää korkeimpaan tulokseen. Aika näyttää, miten Euro NCAP reagoi kehitykseen.

Turvaistuimet syyniin

Jatkossa painotetaan lapsimatkustajien turvallisuutta. Sille on lisätty oma luokitus, jossa annetaan tähtiä yhdestä viiteen. Etu- ja sivutörmäystesti tehdään edelleen samalla tavalla kuin ennenkin, mutta lisäksi annetaan pisteitä turvaistuimen suojasta. Törmäystestien tulokset ovat siis edelleen vertailukelpoisia. On kuitenkin muistettava, että eri kokoisia ja painoisia autoja ei voi verrata keskenään.

Turvaistuimet valitaan autonvalmistajan ilmoituksen perusteella. Etu- ja sivutörmäystesteistä saatujen mittaustulosten lisäksi arvioidaan istuinten ja auton tarjoamaa suojaa sekä turvaistuinten asennusohjeita. Arvostelussa otetaan huomioon myös, miten etumatkustajan turvatyynystä varoitetaan. Lauetessaan se aiheuttaa loukkaantumis- ja hengenvaaran lapselle, joka matkustaa etupenkillä turvaistuimessa selkä menosuuntaan. Joissakin autoissa turvatyyny on kytkettävissä pois päältä.

Olennaista on, että tulos ei ole yleisesti pätevä, vaan se koskee ainoastaan testattua automallia ja siihen asennettua turvaistuinta. Sama istuin toisessa autossa voi antaa aivan eri tuloksen.

EU-komissiolla on tekeillä testiprotokolla myös yksittäisten lastenistuinten testaamiseen. Se tullee käyttöön parin vuoden päästä. Näin valmistajia painostetaan kehittämään parempia turvaistuimia. Markkinoilla olevien istuinten laadussa on toistaiseksi melkoista hajontaa.

Tuttuja tuloksia

Nyt julkaistut tulokset jatkavat yleistä neljän tähden linjaa. Yhtä selkeää autoryhmää ei ole, sillä markkinoille tulevia automalleja testataan yhä useammin yksittäin. Joukosta erottuu Renault Scénic, joka ensimmäisenä pienenä tila-autona sai viiden tähden tuloksen.

Suurimpana ongelmana on edelleen jalankulkijoiden turvattomuus. Yksi syy huonoihin tuloksiin lienee vuoden 2002 alusta alkaen sovellettu tiukempi arvostelujärjestelmä, mutta se ei pelkästään selitä tilannetta. Esimerkiksi Honda on mallistonsa suunnittelussa osoittanut, että oikealla muotoilulla ja pehmeämmillä rakenteilla jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä voidaan alentaa merkittävästi.

Toistaiseksi EU-komission ja autonvalmistajien välillä on ollut ”sanaton” sopimus, jonka mukaan autotehtaat huomioivat suunnittelutyössään myös jalankulkijat, mutta näin ei ole tapahtunut. Onkin todennäköistä, että EU määrittelee lähitulevaisuudessa jalankulkijoiden turvallisuutta koskevat normit, jotka uuden automallin on markkinoille päästäkseen täytettävä.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan artikkelista TM 20/03, s. 66-68)