Uusilla henkilöautoilla ajetaan suhteessa hieman enemmän kolareja, mutta tien varteen ne jättävät lähes neljä kertaa vanhempia autoja harvemmin, paljastavat Ifin  vahinkotilastot. Yhdessä asiassa auton uutuus ei kuitenkaan suojele vahingoilta: parkkipaikoilla.

If kertoo tiedotteessaan, että sen tilastojen mukaan uusille autoille sattuu suhteessa kaksi kertaa enemmän pysäköintivahinkoja kuin yli 5-vuotiaille autoille. Ero on niin huomattava, ettei se selity pelkästään sillä, että uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän.

”Uusissa autoissa itsessään on peruuttamisturvallisuutta parantavia pysäköinti- ja peruutustutkia sekä pysäköintiavustimia. Valitettavan usein pysäköintivahingot kuitenkin syntyvät niin, että toinen autoilija on kolhinut tällaista pysäköitynä ollutta uutta autoa ja jättänyt kertomatta itsestään. Eli pysäköintivahingot alkavat vähentyä selkeästi vasta, kun kaikissa autoissa yleistyy vastaava tekniikka”, ajoneuvovakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Peter Roselius Ifistä sanoo tiedotteessa.

Toisaalta tekniikastakin saatava apu voi olla pieni, jos näkyvyys on kovin rajoitettu.

”Esimerkiksi joissakin kauppakeskuksissa turvallisesti peruuttamisesta on tehty liki mahdotonta. Tämä pitäisi ottaa paremmin huomioon uusia pysäköintitiloja suunniteltaessa. Muun muassa pysäköintihalleihin asennetut kiinteät kameranäytöt vähentäisivät peruuttaessa huonosta näkyvyydestä johtuvia vahinkoja.”

Uusilla autoilla kolarointi ei ole halpaa hupia.

”Suomalaiset haluavat pitää uusista autoista huolta ja varmaankin monet tiedostavat, että niiden korjaaminen on yhä kalliimpaa. Vähäinenkin lommo premium-luokan auton puskurissa voi maksaa helposti yli 2000 euroa. Tämä johtuu siitä, että törmäyksille alttiina olevaan etupuskuriin on usein sijoitettu paljon herkkää ja arvokasta tekniikkaa”, Roselius sanoo.

Vakuutusyhtiöltä kaivataan nykyään yhä useammin tiepalvelun apua eli hinausta auton jätettyä tielle teknisen vian vuoksi. Trendi on ollut vahvasti kasvava viime vuosina. Poikkeuksena ovat uudet autot, jotka ovatkin selvästi luotettavampia: alle 5 vuotta vanha ajoneuvo jättää tien poskeen lähes 4 kertaa harvemmin kuin tätä vanhempi auto.

”Paljon keskustellaan siitä, lisääkö uusien autojen monimutkaisempi tekniikka vikaantumisherkkyyttä ja onko nykyautoja enää edes tehty kestämään käytössä pitkään vanhempien autojen tavoin. Vahinkotilastot osoittavat kuitenkin tämän oletuksen vääräksi”, kommentoi Roselius.

”Myös tulipaloja ja varkauksia sattuu uusissa autoissa selkeästi vähemmän. Etenkin varkauksien ehkäisyssä kehittynyt tekniikka auttaa huomattavasti.”