Uudessa X3:ssa on kasvua niin koossa kuin ominaisuuksissa, mutta hinta on laskenut.

Toisen sukupolven X3 kunnioittaa muotoilullaan yllättävän paljon seitsemän vuotta sitten esiteltyä edeltäjäänsä. Keulan ilmeessä ja sivuikkunalinjassa on niin paljon yhteistä edellisen mallin kanssa, että sukupolvesta erehtyminen ei ole vaikeaa. Uuden X3:n muotoilu on kaiken kaikkiaan vähemmän isottelevaa kuin pikkuveli X1:ssä.

Muodoista huolimatta kyseessä on perusrakennetta myöten uusi X3. Akseliväli on venynyt vain puolitoista senttiä, mutta raideleveys on kasvanut noin kahdeksalla sentillä, samoin kuin auton kokonaispituus. Rakenteellisesti lähin sukulainen BMW-perheessä on 3-sarja, mutta myös uusinta 5-sarjan teknologiaa on edustettuna.

Kaksi myynnin alkaessa tarjolla olevaa moottoria ovat tuttuja 5-sarjasta. Järkimoottori on kaksilitraisen turbodieselin viimeisin sukupolvi, jossa huipputeho on noussut 135 kilowattiin ja vääntömomentti 380 newtonmetriin. Bensiinimoottori on turboahdettu kolmelitrainen rivikuutonen, jonka 225 kilowattia ja 400 newtonmetriä nostavat X3:n suorituskyvyn lähes urheiluautoluokkaan.

Lyhyen tutustumisen perusteella voi sanoa, että auton alustakin on suorituskykyinen, ja ajettavuus on kaiken kaikkiaan henkilöautomaista. Jousitusmukavuus on kunnossa, ainakin nyt esiteltyjen sähkösäätöisten iskunvaimentimien kanssa.

Dieselissä on vakiona kuusivaihteinen käsinvalintainen vaihteisto, mutta lisävarusteena saatava ja bensiinimoottorin yhteydessä poikkeuksetta nähtävä kahdeksanvaihteinen ZF-automaatti on erittäin suositeltava vaihtoehto. Neliveto kuuluu aina pakettiin.

USA:ssa valmistettava X3 saapuu Suomeen marraskuun lopulla, ja dieselmoottorilla hinta on 52 063 euroa. Automaattivaihteiston lisähinta on 2852 euroa. Bensiinimoottorilla hinta nousee 77 055 euroon.