Monen muun auton varusteen tavoin navigaattori ei ole aivan tuore keksintö, tosin kehitystä on tapahtunut tälläkin saralla.

Satelliittien avulla tapahtuva GPS-paikannus on helpottanut kadonneiden etsintää ja matkan tekoa jo lähes parinkymmenen vuoden ajan. Mutta ensimmäinen autossa käytetty sovellus oli myynnissä Japanissa jo yli kolmekymmentä vuotta sitten.

Sen nimi oli Honda Electro Gyro-Cator, eikä ensimmäisen navigaattorin yhteydessä puhuttu lainkaan GPS:stä. Siihen on pätevä syy, sillä järjestelmä ei käyttänyt paikannukseen satelliitteja. Liikkeen tunnistamiseen perustuva järjestelmä toimi samalla tavalla kuin hävittäjälentäjien käyttämät navigaattorit kylmän sodan aikaan.

Liikkeeseen perustuva navigaattori toimii hyvin yksinkertaisesti. Jos tiedät mistä lähdet liikkeelle, mihin suuntaan olet kulkenut ja kuinka pitkälle, pitäisi sijainnin olla helposti määriteltävissä. Kun etenee jatkuvasti näillä periaatteilla, käytössä on perusnavigaattori. Ongelmiksi muodostuvat tarkkuus, kestävyys ja lähtöpaikan määritys.

Honda suunnitteli yhdessä Alpinen ja valovalmistaja Stanley Electricin kanssa järjestelmän, joka oli yhdistetty vaihteistoon. Näin analoginen tietokone pystyi laskemaan kuljetun matkan. Suunnan määrittämiseksi järjestelmässä oli eräänlainen gyroskooppi, jossa heliumkaasua liikkui kapselissa kahden langan välissä. Mikäli järjestelmä vaikuttaa monimutkaiselta, päätelmä on oikea, sillä iskuja kestävän gyroskoopin rakentaminen on vaikeaa.

Kaiken perustana järjestelmässä oli lähtöpisteen määrittäminen, sillä ilman sitä oli eksyksissä. Mutta Hondan insinööreillä oli idea tätä varten. Kartta piirrettiin läpinäkyvälle kalvolle, joka asetettiin nollapisteeksi piirturin kohdalle. Auton liikkuessa piirturi liikkui kartalla auton etenemisen mukaisesti.

Nykyaikaisiin etukäteen ohjeita antaviin navigaattoreihin verrattuna Hondan järjestelmä vaikuttaa alkeelliselta, mutta se oli parempi kuin ei mitään. Electro Gyro-Catorin käyttämiseksi valittiin vain oikea kartta valtavasta valikoimasta (jotka olivat kuin koululaisen piirtämiä), ja asetettiin se oikealle kohdalle. Vilkkuva valo kartalla kertoi, missä milloinkin olit. Kaikki oli mustavalkoista ja yksitasoista, kuten tietokoneiden näytöt 1980-luvulla.

Honda ei kerro, kuinka monta Electro Gyro-Catorilla varustettua Accordia se myi, mutta varuste ei varmasti ollut kovin suosittu. Siitä piti huolen laitteen yli 5 000 euron hinta (nykyrahaksi muutettuna).