Maailman eri maissa on omia autoluokkiaan ja Japanin erikoisuus ovat olleet kei-luokan autot, mutta nyt ne ollaan hävittämässä.

Kei-autot syntyivät toisen maailmansodan jälkeen, kun haluttiin nostaa japanilaiset neljälle pyörälle. Tälle autoluokalle ovat olleet ominaisia tiukat määräykset niin moottorin kuin auton korin suhteen. Aluksi moottorin suurin koko oli 360 cm3. Nyt on edetty kokoon 660 cm3 ja suurin teho on 47 kW. Myös korin pituus on kasvanut vuosien aikana kolmesta 3,4 metriin ja leveyttäkin on tullut 100 mm lisää.

Japanissa nuo minikokoiset autot ovat olleet hyvin suosittuja, sillä ne ovat näppäriä ja niille on myönnetty myös veroetuja ja pysäköintivapauksia. Mutta nyt maan hallinto on ottanut persoonalliset autot silmätikukseen. Ongelmana on, että autot suunnitellaan ainoastaan kotimaan markkinoita varten, mikä tarkoittaa viranomaisten mielestä varojen tuhlausta kehityskustannuksissa.

Japanin valtion mielestä nuo rahat pitäisi käyttää sellaisten autojen kehittämiseen, joista saadaan valuuttaa vientimarkkinoilta. Tämän takia kei-luokan autoista tehdään vähemmän houkuttelevia. Niiden verotusta on nostettu 50 prosenttia, mikä on kaventanut merkittävästi eroa ”oikeisiin” autoihin. Mutta kei-luokan tappamisessa piilee vaara, jota ei ole nähtävästi ajateltu loppuun saakka. Se voi johtaa tähän saakka markkinoilta puuttuneiden ulkomaisten pikkuautojen tuontitulvaan.