Euro NCAP:n uusimmassa törmäystestissä oli mukana 14 uutta automallia, jotka saivat yhtä lukuun ottamatta 4 tai 5 tähteä.

Hienosta kehityksestä kertoo se, että vuodelle 2010 tiukentuneista normeista huolimatta peräti kymmenen autoa neljästätoista sai täydet viisi tähteä. Neljään tähteen jäivät Jaguar XF, Nissan Micra ja Volkswagen Amarok. Vaikka viime mainittu on kookas avolava, se oli tähän mennessä testatuista autoista turvallisin jalankulkijoille.

Euro NCAP:n vaikutuksesta kertoo hienolla tavalla Kian Venga, joka jäi helmikuussa julkaistussa testissä neljään tähteen. Malliin on nyt tehty rakenteellisia muutoksia ja nyt Venga saikin täyden saaliin eli viisi tähteä. Muita viiteen tähteen yltäneitä olivat Audi A1, Ford C-MAX ja Ford Grand C-MAX, Kia Sportage, Mini Countryman Opel Meriva, Seat Alhambrra, Volkswagen Sharan ja uudistunut Volkswagen Passat.

Kiinalainen Landwind yritti ensimmäisen kerran Euroopan markkinoille vuonna 2005, mutta vetäytyi huonon törmäystestituloksen jälkeen. Nyt yhtiö on tulossa uudelleen Landwind CV9 tila-autolla, jonka tulos jäi kahteen tähteen. Aikuisten suoja oli lähellä kolmea tähteä, mutta Landwindista puuttuivat muun muassa sivuturvatyynyt, turvaverhot, aktiivinen pääntuki ja ajonvakautus.

Euro NCAP:n pääsihteeri tohtori Michiel van Ratingen totesi testituloksesta: ”Intiasta, Kiinasta ja muista kehittyvän teollisuuden maista aletaan tuoda tulevina vuosina yhä enemmän autoja Eurooppaan. Euro NCAP:n kuluttajavalistustehtävä korostuu, sillä uudet merkit eivät selvästikään ole turvallisuudeltaan hyviksi kehittyneiden perinteisten merkkien tasolla. Uskomme kuitenkin, että Landwind ja vastaavat kehittävät automallinsa samalle tasolle muiden kanssa.”

Lisätietoa: Autoliitto ja EuroNCAP