Kiinalainen Roewe vaihtaa lippulaivansa perusrakenteen komeasti Roverista Opeliin.

Pekingin autonäyttelyssä Roewe 750 jättää jäähyväiset tehdäkseen tilaa uudelle 950-mallille. Perusrakenne on sama kuin Buick Lacrosessa, joka puolestaan on tehty kymmenellä sentillä jatketulle Opel Insignian alustalle. Tällainen suora lainaus aina sisustusta myöten voi vaikuttaa älyttömältä, mutta sille löytyy hyvät perusteet.

Uusi Roewe 950 on neljää millimetriä vajaat viisi metriä pitkä ja 1,86 metriä leveä. Perusmoottorina on 125 kW kehittävä 2,4-sylinterinen nelisylinterinen. Tehokkaampina vaihtoehtoina löytyy ahdettu kaksilitrainen (162 kW) ja 3,0-litranen V6-moottori (206 kW).

Ideana näinkin läheiselle yhteistyölle on kiinalaisviranomaisten vaatimus valtion ja viranomaisten autohankintojen kotimaisuudesta. Buick ei amerikkaisomisteisena pääse hankintalistalle, mutta kiinalainen Roewe sopii hyvin valtion kotimaisuusvaatimuksiin, onhan sen valmistaja SAIC eli Shanghai Auto Industry Corporation.