Myyntiluvut kertovat omaa kieltään, mutta myös tutkimusten mukaan amerikkalaiset eivät ole innostuneita Smarteistaan.

Amerikkalaiset rakastavat isoja ja voimakkaita autoja. Polttoaineen hinnan raju nousu ja taloudellinen taantuma nostivat pikkuautojen myyntiä hetkeksi vuonna 2008, mutta nyt on palattu vanhaan tuttuun tilanteeseen. Smart Fortwo oli muodikas ja ekohenkinen ostos, kun sen myynti alkoi Yhdysvalloissa – mutta vain hetken.

Muoti-ilmiöiden tapaan innostus pientä kaksipaikkaista kohtaan hävisi yllättävän pian. CNW Marketing Researchin mukaan vain 8 % New Yorkissa asuvista ostajista hankkisi Smartin uudelleen ja San Franciscossakin luku vain parikymmentä prosenttia omistajista hankkisi toisen. Luku on todella alhainen, kun esimerkiksi Yhdysvalloissa epäsuositun Chrysler Sebringinkin omistajista liki 40 prosenttia ostaisi uuden samanlaisen.

Suurimmaksi ongelmaksi todetaan vaihteisto, joka ei ole oikea automaatti, muttei käsivalintainenkaan vaihteisto. Kiireiset amerikkalaiset eivät malta odottaa vaihtoa, eikä mukavuuskaan ole odotetulla tasolla. Mutta Smartin uusi markkinointijohtaja on haastattelujen mukaan jo kääntämässä heikkoudet vahvuuksiksi.