Renault-Nissan konserniin kuuluva romanialainen Dacia laajentaa mallistoaan vaihtoehdolla, joka saattaa herättää innostusta Suomessakin.

Renaultin halpamerkki Dacia esitteli maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä keskiluokan tila-auto Lodgyn, johon pääsimme tutustumaan tarkemmin sen synnyinmaassa Marokossa. Auto ei pyrikään olemaan luokkansa priimus, mutta se tähtää luotettavuuteen ja hyvään hinta/laatu -suhteeseen.

Lodgy ei herätä ulkonäöllään suuria tunteita, mutta sen sisätilat ovat runsaat. Jopa auton kolmannella penkkirivillä on poikkeuksellisen paljon pääntilaa, ja istuinten monipuolinen muunneltavuus tarjoaa tarvittaessa loistavat tavarankuljetusmahdollisuudet.

Perusmallin voimanlähteenä on vanha 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 60 kW kehittävä bensiinimoottori. Paremmin varustettuihin malliversioihin on saatavissa myös kehittyneempiä moottoreita. Tarjolla on Renaultin 1,5-litrainen turbodiesel niin 66 kW:n kuin 79 kW:n tehoversioina sekä moderni 1,2-litrainen kevytrakenteinen 85 kW:n bensiiniturbo.

Uutuusmoottori, joka on vasta tulossa Renaultin omiinkin malleihin, on häkellyttävä. Pienestä iskutilavuudestaan huolimatta se antaa tuhdin, lähes tasaisen 190 Nm väännön todella laajalla käyntinopeusalueella 1500 r/min lähtien. Tällä moottorilla varustettuna Lodgyn kulutus on varsin maltillinen.

Lodgy on ajettavuudeltaan tasapainoinen, jopa miellyttävä. Jousitus ei ole kova eikä pehmeä vaan jotain siltä väliltä. Hydraulinen ohjaustehostin toimii hyvin. Melutaso on kohtuullinen, vaikka autoa ei kaikkein hiljaisimmaksi voikaan kehua.

Perusmallin vakiovarustukseen kuuluu ajonvakautusjärjestelmä, mutta kovin paljoa muuta ei sitten olekaan. Paremmat malliversiot ja lisävarusteet tulevat varmuudella olemaan kysyttyjä. Esimerkiksi radio ja navigointijärjestelmä, jotka löytyvät tehtaan lisävarustelistalta, puuttuvat parhaimmankin malliversion vakiovarustuksesta.

Hintoja ei vielä tiedetä, koska auto ennättää Suomeen vasta ensi vuoden puolella. Todennäköistä kuitenkin on, että ne ovat varsin kilpailukykyiset. Halvimman version lähtöhinnaksi arvaillaan 15-16 000 euroa. Lisää Dacia Lodgystä voi lukea TM numerosta 11/2012.