Isuzu D-Maxin uusi sukupolvi on edeltäjäänsä suurempi niin kooltaan kuin kantavuudeltaan, mutta taloudellisuus on parantunut.

Isuzu on esitellyt pickupinsa uuden sukupolven, joka saadaan Suomeen syksyllä. Se on aikuisempi, ylellisempi ja suurempi, mutta myös vähennystä on tapahtunut. Kulutus on nimittäin pienentynyt edeltäjään verrattuna, vaikka moottori on aiempaa tehokkaampi.

Yhtiön omaa kehitystyötä edustava 2,5 litran turbodiesel kehittää 120 kW ja 400 Nm vääntömomentin. Vääntöalue on varsin laaja, mikä takaa autolle vaivattoman ajettavuuden. Vaihteistoksi voi valita joko kuusivaihteisen käsivaihteiston tai viisivaihteisen automaatin.

Suomessa suosituin korimalli on Space Cab, joka on saanut etuovien lisäksi käyttökelpoisuutta lisäävät kaappariovet. Niiden hyöty korostuu, kun korissa ei ole keskipilaria. D-Maxin saa myös neliovisena Double Cabina joko viiden istuttavana henkilöautona (koeajettu versio) tai siitä riisuttuna kahden hengen pakettiautoversiona.

Sisätiloissa on tapahtunut parannusta, sillä istuimet ovat aikaisempaa tukevammat ja ylellisimmässä mallissa verhoilu on nahkaa. Erilaisia lokeroita ja säilytystiloja on tullut ohjaamoon reilusti lisää. Mittaristo on täysin uudistunut, ja paremmissa malliversioissa vakiovarusteisiin kuuluvat ajotietokone, tasanopeussäädin sekä audiojärjestelmä.

Kaikilla sallituilla nopeuksilla melutaso matkustamossa on miellyttävän alhainen. Ilman kuormaa ajettaessa jousitus on kova ja hieman pomputtava, mikä on tyypillistä muillekin avolavoille. Kuorman kasvaessa jousitus alkaa toimia paremmin ja pompahtelutaipumus rauhoittuu.

Maastoajo-ominaisuuksiensa suhteen uusi D-Max täyttää kovatkin odotukset. Neliveto alennusvaihteineen, luistonesto ja automaattiset lukot nostavat sen maasturien tasalle. Myös turvavarustus on hyvä ajonvakautusta myöten.

Auton hinnat ovat varsin kilpailukykyiset alkaen 31 091 eurosta. Lisää tietoa Isuzu D-Maxista TM:n numerossa 11/2012, joka ilmestyy 30.5.