FIA on sopinut Volkswagenin kanssa, että se jatkaa Polo R WRC:llä nykyisten teknisten sääntöjen mukaisesti, eikä kehitä autoa edelleen.

Sopimuksen tavoitteena on pitää rallin MM-sarjassa mahdollisimman monta merkkiä. Volkswagen on suostunut menettelyyn, vaikka sopimus heikentää sen mahdollisuuksia voittaa. Tosin tässä kohtaa on hyvä muistaa, että Volkswagen on voittanut neljä tähän mennessä ajetuista kuudesta MM-rallista.

Kolme WRC-sarjaan osallistuvaa tehdastallia saavuttavat kolmivuotisen luokituskauden lopun vuoden 2013 päättyessä. Siten ensi vuodelle pitäisi kehittää uusi auto, jollaisen kustannukset ovat vähintään neljän miljoonan euron luokkaa. Tuollainen hintalappu pudottaisi pois ainakin Fordin autoja kilpailuttavan M-Sportin kaudella 2014. Myös Citroënin osallistuminen olisi ollut epävarmaa.

Volkswagen oli aloittanut jo uuden Polo R WRC:n kehitystyön, mutta toiminta pistettäneen jäihin ja uusi malli nähdään aikaisintaan kaudella 2015. Citroën ilmoitti tällä viikolla jatkavansa kaudella 2014, sen jälkeen kun FIA ilmoitti pitävänsä WRC-autojen luokituksen ennallaan ensi kaudella. Mielenkiintoinen kysymys on tietenkin, minkä luokituksen mukaan Hyundai on kehittänyt i20 WRC -autonsa.