Erittäin tasaväkisessä äänestyksessä 47. Car of the Year -tittelin voitti ensimmäistä kertaa sähköauto.

Tänä vuonna Vuoden Auto 2011 arvonimestä valittiin kilpailemaan 41 uutta automallia, joista toiselle kierrokselle pääsi seitsemän ehdokasta. Voittajaksi nousi Nissan Leaf 257 äänellä ennen Alfa Romeo Giuliettaa (248 ääntä) ja kolmanneksi sijoittunutta Opel Merivaa (244 ääntä).

Suomea Car of the Year -raadissa edustava Tekniikan Maailman päätoimittaja Velimatti Honkanen piti voittajaa ensimmäisenä todellisena perheautoluokan sähköautona. ”Muotoilussa on ripaus omaperäisyyttä, mutta se ei ole liian poikkeava tavallisin autoihin verrattuna. Tärkeintä on sähköisen voimalinjan erinomainen toiminta ja riittävä suorituskyky”, Honkanen arvioi voittajaa.

Omassa äänestyspaperissaan Honkanen nosti ykköseksi Merivan ennen kaikkea sen käytännössä hyvin toimivan oviratkaisun ansiosta. Toisena oli Vuoden autoksi valittu Leaf ja kolmantena Dacia Duster, joka antaa Honkasen mielestä rahalle hyvän vastineen.

Äänestyksessä toiselle kierrokselle päässeistä uutuuksista neljäntenä oli Ford C-MAX/Grand C-MAX (224), viidentenä Citroën C3/ DS3 (175), kuudentena Volvo S60/V60 (145) ja seitsemäntenä Dacia Duster (132). Suluissa kunkin automallin saama äänimäärä.

Kaikki seitsemän kandidaattia olivat jonkun tuomarin mielestä paras vaihtoehto. Erään italialaisen tuomarin paperissa Volvo oli vuoden auto, kun taas Citroën nousi ykköseksi yhden belgialaisen, yhden espanjalaisen ja yhden sveitsiläisen mielessä. Dacialla ykkkössijoja oli kuusi ja sekä Fordilla että Opelilla kahdeksan. Alfan nosti parhaaksi 11 tuomaria, mutta ylivoimainen ykkönen oli Nissan kahdellakymmenellä voitollaan. Tosin Espanjan ja Italian tuomarit (12 kpl) antoivat sille yhteensä ainoastaan kahdeksan ääntä.

Car of the Year -kotisivut >>