Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Kolumni ilmestyy TM:n verkkosivuilla viikottain.

***

Ivalossa sattuneesta tilanteesta on yli kaksikymmentä vuotta, mutta muistan sen kuin eilispäivän.

Rengastesti tehtiin yhteistyössä Ruotsin Teknikens Världenin kanssa. Itse ajoin pikataivalkoetta, ja vieressäni istui kellottava autotoimittaja Robert Collin. Sama mies, joka muutamaa vuotta myöhemmin kaatoi A-sarjan Mercedeksen ja pääsi otsikoihin ympäri maailmaa.

Toisena ruotsalaistyöntekijänä oli Lasse Allard, jonka käyntikortissa lukee yhä valokuvaaja. Ajoimme erikoiskoetta molempiin suuntiin, ja tie oli kapea mutta nopea. Pidimme puoleltapäivin lounastauon. Lasse lähti pian katsomaan kuvauspaikkoja, kun me Collinin kanssa halusimme vielä santsata lisää.

Testiautona oli Saab 9000 Turbo, joka oli silloin selvästi keskivertoa tehokkaampi menopeli. Urakka oli melkoinen, sillä testattavana oli toistakymmentä nastarengasta ja saman verran kitkarenkaita. Tauon jälkeen ajoimme suoraan erikoiskokeen alkuun, ja laitoimme kellot käyntiin.

Erittäin nopeassa oikeassa koimme melkoisen yllätyksen: Lasse Allard tuli hitaasti mutta varmasti keskellä tietä vastaan. Hän ei aluksi nähnyt meitä, sillä valokuvaajan katse oli tien ulkopuolella sijaitsevassa maisemassa. Meillä oli vauhtia yli 100 km/h tunnissa, kun käänsin etupään ojaa kohti.

Ojassa oli paljon keulaa hidastavaa lunta, mutta tielle jäänyt takapää jatkoi matkaa samalla vauhdilla. Tämä tarkoitti myös sitä, että kun perä oli nopeasti kääntynyt menosuuntaan, oli nopealla peruutusvaihteen kytkennällä ohut mahdollisuus pelastautua ojaan juuttumiselta. Peruutusvaihde heittikin yllättävän tehokkaasti keulan takaisin tielle, ja olimme valmiita jatkamaan matkaa.

Mutta Lasse ei ollutkaan heti valmis jatkamaan kuvauksia, sillä hän oli kääntänyt mutkan ulkoreunaan, josta oja oli imaissut Saabin lempeään syleilyynsä. Molemmat Robertit syyttivät luonnollisesti Lassea siitä, että tämä oli tullut ehdottomasti kielletylle testialueelle. Lasse oli luullut, että me olimme yhä lounaalla, ja että kyllähän hän nyt voisi nopeasti tuolla piipahtaa.

Näin Lassen kaksikymmentä vuotta myöhemmin, ja heti päivää sanottuaan hän alkoi syyttää minua silloisesta tapahtumasta. Eli näkemyseroja on yhä olemassa, tai sitten ne ovat vuosien saatossa muuttuneet.


Lue myös:

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään