Cadillacin näkemys isojen katumaasturien sarjaan on vuosi sitten Eurooppaankin saapunut SRX. Kulmikkaiden muotojen takaa paljastuu asiallinen auto.

Muodoiltaan SRX kuuluu selvästi nyky-Cadillacien perheeseen. Teknisenä lähtökohtana on General Motorsin niin sanottu Sigma-perusrakenne, joka löytyy myös pienemmästä CTS-sedanista. SRX:ää varten mittoja on kuitenkin venytetty niin, että akseliväliä on melkein kolme ja kokonaispituutta lähes viisi metriä.

Valmistusohjelmassa ovat myös takavetoiset versiot, mutta Eurooppaan tuotavat SRX:t ovat nelivetoisia. Neliveto on jatkuva, ja normaalisti suhde etu- ja taka-akselin välillä on 50/50.

Sisällä on siten hyvät tilat sekä ihmisille että tavaroille. SRX:stä saa rakennettua myös seitsemän hengen version tilaamalla lisävarusteena tavaratilaan kolmannen istuinrivin. Se on helpon elämän hengessä varustettu sähkömoottorein ja katoaa napin painalluksella tavaratilan lattian alle.

Koeajetun auton uusi alumiinirakenteinen 3,6-litran V6-moottori vetää hienosti, ja automaatin auttamana kierroksia käyttäen se liikuttaa runsaan kahden tonnin painoista autoa ripeästi. Varakkaammille ja kiireisemmille on vaihtoehtona yhtä nykyaikainen 4,6-litrainen V8, jossa voimaa on 239 kW. Kummankin moottorin seurana on viisivaihteinen automaattivaihteisto käsinvalintamahdollisuudella.

Cadillac on hakenut SRX:ään nimenomaan hyviä maantieominaisuuksia. Ajettavuudesta ei jää kovin paljon kerrottavaa, sillä auto kulkee kohtuullisen vaivattomasti, mukavasti ja äänettömästi, muttei missään ominaisuudessa varsinaisesti erotu erinomaisuudellaan. Kaupunkiajossa iso koko näkyy ja tuntuu.

CADILLAC SRX:n myynti jää Euroopan saati Suomen markkinoilla vääjäämättä vaatimattomaksi. Se on kuitenkin luokassaan hinnaltaan kilpailukykyinen, loistavasti varusteltu, ei liian maasturimainen, iso ja persoonallinen auto, johon näistä jättiläisistä kiinnostuneen on syytä tutustua.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 17/05, s. 80-81)