Peugeotin versio uudesta yhteistyöpikkuautosta on numeroltaan loogisesti 107. Se saapuu Suomeen vuodenvaihteen jälkeen.

PSA-yhtymän ja Toyotan yhteistyönä tehty kolmen pienen auton sisarsarja saa edustajansa Peugeotilta. Jo aiemmin TM:ssa esiteltiin kolmikon esikoinen eli Toyota Aygo. Kolmas malli samasta lähtökohdasta on luonnollisesti Citroën C1, mutta sitä saamme kuitenkin vielä hetken odottaa. Pääosin erot ilmeeseen tulevat keulan ja perän erilaisesta muotoilusta.

107:n sukulaissuhde muihin Peugeotin nykymalleihin on selvä. Kokoluokassaan laajat ikkunapinnat luovat avaruuden tunnetta ja ennen kaikkea helpottavat näkemistä, mitä tietysti on helppo kaupunkiajossa arvostaa. Liikkeelle pääseminen ei vaadi mitään erityistä keskittymistä, ja ajo on jouhevaa alusta alkaen.

Konepellin alle on valittavana vain kaksi moottoria. Kolmisylinterinen yhden litran bensiinimoottori, joka on Toyotan kehittämä ja 1,4 litran nelisylinterinen HDi-diesel, joka taas on PSA-yhtymän käsialaa. Bensiinimoottorin jatkeeksi on valittavana käsivalintainen viisivaihteinen vaihteisto sekä 2Tronic- robottivaihteisto, jossa vaihtotoiminnot hoituvat haluttaessa automaattisesti.

Leveys- ja korkeussuunnassa ei etutiloissa ole moitittavaa. Takana tilaa on kohtuullisesti alle 180-senttiselle matkustajalle samanpituisen kuljettajan takana. Kaiken kaikkiaan tilaa matkustamoon on saatu tavaratilan kustannuksella.

Peugoet 107 tulee kolmi- ja viisiovisena korvaamaan jo ikääntyneen 106:n. Auto on suunnattu pääasiassa alle kolmikymppisille, järkevää pikkuautoa arvostaville asiakkaille. Tämä ryhmä menestyy yhä paremmin ainakin Manner-Euroopassa. Suomessa markkinaosuudet ovat selvästi niukempia, mutta vaihtoehtojen lisäys tekee hyvää markkinoille. Toyota on hinnoitellut Aygon 11 950 euron arvoiseksi, ja tuskin Peugeotia ainakaan sen kalliimmaksi asemoidaan.

(Tiivistelmä Juha Aromaan artikkelista TM 16/05, s. 54-55)