Porschen odotukset uuden kaksipaikkaisen coupénsa osalta ovat korkealla. Yhtä korkealla ovat odotukset Uudessakaupungissa, jossa uusi auto kootaan sisarensa Boxsterin kanssa samalla tuotantolinjalla. Lyhyt tutustumisajo ilman mahdollisuuksia vertailuun tai suorituskykymittauksiin ei tietenkään voi kertoa, miten Cayman S odotuksiin vastaa, mutta ainakin yksi ihminen nousi autosta täysin vakuuttuneena: se on siinä!

Porsche Cayman S on alusta alkaen ja kaikin puolin juuri sitä, mitä autohullu odottaa urheiluautolta.Cayman on hyvännäköinen, katsoo sitä mistä kulmasta tahansa. Se täyttää urheiluauton kriteerit suorituskykynsä puolesta, vaikkei olekaan kellolla mitaten niitä kaikkein nopeimpia superautoja.

Ollakseen urheiluauto Cayman on äärimmäisen helppo ajettava, ja ajonvakautusjärjestelmän ansiosta autolla on hyvin vaikea hankkiutua kiusallisiin tilanteisiin. Kytkemällä kaikki elektroniset apuvälineet pois käytöstä saa kyllä toisaalta nopeasti tuskanhien sekä ohimoille että kainaloihin.

Caymanissa on tehoa kymmenen kilowattia enemmän kuin Boxster S:ssä, mutta tärkeämpää on, että vääntömomenttia löytyy 340 Nm käyntinopeuksien 4 400–6 000 r/min välillä. Se merkitsee sitä, että auto kulkee nöyrästi taloudellisilla vaihteilla hyvinkin alhaisissa nopeuksissa, eikä moottoria tarvitse huudattaa yläkierroksilla.

Moottoria tulee kuitenkin huudatettua, ainakin aluksi, jokaisessa mahdollisessa tilanteessa vain saadakseen kuulla äänen.Äänen lisäksi on tietenkin pakko tuntea myös kiihdytyksen aikaansaama fyysinen yhteys oman selän ja mainiosti muotoillun kuppi-istuimen välillä ja kokea täydellisesti tasapainoisen keskimoottoriauton käyttäytyminen kaarreajossa.

Porsche Cayman tullee olemaan todellinen myyntimenestys. Se on taas suomalaisittain hieno asia, niin kuin sekin, että tinkimättömästä laadusta tunnettu saksalainen autotehdas osoittaa jatkuvaa luottamusta suomalaiseen ammattitaitoon.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 18/05, s. 42-44)