Viron kielellä halpa tarkoittaa huonoa. Ovatko siis alle tuhannen euron mopot huonoja? Villejä huhuja näiden oudon merkkisten mopojen toimivuudesta liikkuu, ja valmistusmaata Kiinaa osoitetaan arvostelevalla etusormella. Osoittaako sormi aina oikeaan suuntaan?

Alun perin testiin oli tarkoitus koota lähes kymmenen halpaa skootterimopoa, mutta toisin kävi. Runsas valikoima supistui pikku hiljaa, kun mopoihin perehdyttiin tarkemmin. Pois jäävät Cityrider, GlansPower, Milan, Zoner ja muutama muukin merkki – ne ovat nimittäin käytännössä samoja kuin viime kesänä testattu Zhongyu Fude (TM 15/2004). Jäljelle jäävät ainoastaan Fude Sport ja Keeway Hurricane, jotka ovat uusia malleja.

Fude maksaa 899 ja Hurricane 990 euroa. Hintaansa nähden ne ovat hyvin varusteltuja.

Fude Sport on Baotian Motorcycle Industrial Companyn valmistama. Kahdessa sen tehtaassa valmistuu mopoja ja pieniä moottoripyöriä. Isompi tehdas, joka sijaitsee Shanghaissa, ei ole pelkkä kokoonpanolaitos, vaan siellä valmistetaan myös Fude Sportin moottorit.

Fuden moottori ei sinänsä edusta mitään uutta ja mullistavaa. Nelitahtisuuden myötä Fude on hyvin hiljainen – ja myös verkkainen. Kokoa ja tilaa on kuljettajalle riittävästi.

Keeway Hurricane -mopot kootaan Unkarissa, osat ja komponentit valmistetaan Kiinassa. Budapestissa sijaitsevasta Euroopan konttorista käsin hoidetaan Keewayn myynti, varaosajakelu ja teknillinen neuvonta.

Vaatimattomammasta teholukemasta huolimatta Hurricane pärjää Fudelle ja kiipeää mäet reippaasti ylös. Alkumetrit ovat 2-tahtisten tapaan terhakoita, mutta suurinta sallittua nopeutta lähestyttäessä vauhti laantuu. Matala istuinkorkeus ei miellyttänyt 180-senttistä koeajajaa, mutta jalkatilaa on sitä vastoin riittävästi.

Fude Sport ja Hurricane ovat markkinoilla olevien skootterimopojen laiskimpia. Lämpimämpi sää olisi todennäköisesti parantanut hivenen kiihtyvyysmittauksia.

Fude Sportin rengaskoko on edessä 120/70-12 ja takana 3.50-10. Pieni 10-tuumainen takarengas tuntuu häviävän isokokoisen skootterin alle. Mutta pääpiirteittäin ajokäyttäytyminen on kuitenkin vakaata.

Hurricane luottaa vannekoossa vielä kymppituumaan. Renkaat eivät ole matalaprofiilisia vaan 3.50-10-tyyppisiä. Tällä ratkaisulla Hurricane on näppärä ajettava. Se kääntyy miltei itsensä ympäri, mutta suuremmissa nopeuksissa tuulisella säällä ajokäytös on hieman levotonta.

Pysähtymisen ja jarrutuntuman suhteen kummassakaan ei ole valittamista. Fuden jarrukahvat ovat muotoilultaan miellyttävämmät käyttää.

Hurricanen etujarrun kupeessa lukee ABS. Tämä ei kuitenkaan käytännössä tarkoita lukkiintumatonta jarrua. Etujarrun työsylinteri on varustettu eräänlaisella ylipaineventtiilillä, jonka pitäisi estää paniikkijarrutuksissa pyörän lukkiintuminen. Japanilaiset yrittivät aikoinaan kehittää samanlaista järjestelmää, huonoin tuloksin. Eikä siinä ole onnistuttu kiinalais-unkarilaisessa versiossakaan.

Polttoainekulutuksien suhteen 4-tahtisen Fuden arveltiin etukäteen olevan taloudellisempi. Ja näin onkin, mutta mainoksen lupaamaan alle kahden litran kulutukseen sadalla se ei pääse. Polttoainesäiliöt ovat pienehköjä, Fudessa 5,0- ja Hurricanessa 5,2-litrainen.

EDULLISTEN kiinalaismopojen toimivuus ja kestävyys on ollut iso kysymysmerkki ja väittelyiden kestoaihe. Fude Sport ja Keeway Hurricane toimivat testin aikana moitteettomasti ilman pienintäkään murhetta. Muutamia puutteita toki molemmissa malleissa on, mutta ostaja on anteeksiantavainen katsoessaan hintalappua. Rajuimpaan nuorisokäyttöön niitä ei ole tehty, mutta normaalissa käytössä molemmat ovat oivallisia moposkoottereita.

(Tiivistelmä Lexi Lehtosen artikkelista TM 11/05, s. 38-42)