Todellista glamouria ja menneiden aikojen karismaa säteilevät automerkit ovat harvassa. Vaikka omistussuhteet ovatkin nykyään mitä ovat, Bentley pystyy yhä suhtautumaan maailmanmenoon historiaan nojaavalla tyyneydellä. Continental GT on saanut seurakseen ylvään sedanin.

Kun Bentley ja Rolls-Royce erosivat lähtien omille teilleen Volkswagenin ja BMW:n seurana, ne omaksuivat varsin erilaiset strategiat. Bentley ryhtyi suunnittelemaan herrasmiehen urheiluvaunua Continental GT:n muodossa. Se on kaksiovinen ja nelipaikkainen coupé, jonka takaistuimella ei ole kovin kehuttavasti tilaa. Komean näköinen auto on noussut suosituksi ostokseksi erityisesti englantilaisten uusrikkaiden, urheilutähtien ja mediahahmojen keskuudessa. Jopa amerikkalaisasiakkaat ovat valmiit jonottamaan 12 kuukautta saadakseen oman GT:nsä.

Heti alusta alkaen oli selvää, että Bentleyn nykymallisto tulisi käsittämään coupén lisäksi myös samaan tekniikkaan pohjautuvan neliovisen sedanin. Nyt esitelty sedan-versio sai nimekseen Continental Flying Spur. Pitkät traditiot omaavan merkin puitteissa ei tarvinnut uhrata aikaa uuden mallinimen keksimiseen, kun historiasta löytyy joukoittain toinen toistaan mahtavampia nimiä.

Flying Spurin kuorten alta löytyy Continental GT, jonka akseliväliä on jatkettu 30 sentillä. Moottorina on siis kahdella turboahtimella varustettu kuusilitrainen W12-moottori. Tehoa siitä syntyy 411 kilowattia. Arvokkaan, mutta tarvittaessa hätäisen liikkumisen luonteeseen sopivasti 650 newtonmetrin huippuvääntöalue alkaa jo 1 600 r/min kohdalta.

Voima siirtyy kuusivaihteisen automaattivaihteiston ja torsen-keskitasauspyörästön kautta kaikille neljälle pyörälle. Suoritusarvoista mainitaan yli 300 kilometriin tunnissa yltävä huippunopeus ja 5,1 sekunnin kiihdytysarvo välille 0–100 km/h.

Perusratkaisut ovat siis ilmajousitusta ja akselirakenteita myöten peruja VW-konsernista, lähemmin Phaeton-edustusautosta. Toki moottorin ahtaminen, jatkokehitys ja kokoonpano on Bentleyn käsialaa, samoin kuin kaikkien muidenkin komponenttien hienosäätö. Ymmärrettävästi Bentley ei erityisen hanakasti näitä yhteyksiä mainosta. Yhtäläisyyksiä on kuitenkin niin paljon, että tarvittaessa auton kokoonpano onnistuisi Dresdenissä lasisessa ja parkettilattiaisessa Phaeton-tehtaassa.

Bentley Continental Flying Spurin hinnoittelu ei ole aivan vielä selvillä, mutta esimerkiksi Saksassa Continental GT maksaa 166 000 euroa, eikä sedanin pitäisi olla kuin hieman kalliimpi. Ja saattaahan tehtaalla saada vaikka vähän alennusta, jos tilaa molemmat samalla kertaa. Ensimmäiset autot toimitetaan vielä tänä keväänä.

(Tiivistelmä Ray Huttonin artikkelista TM 3/05, s. 4-5)