-Päivää. Tarvitsisin pienen ja kohtuuhintaisen maasturin, jossa on viisi ovea.-No tässä meillä olisi oikein näppärä Daihatsu Terios.-Ihan kiva. Onkos muita vaihtoehtoja?-Ei.-Vai niin. Otan sitten tämän.

Edellinen kuviteltu keskustelu voisi olla totta, sillä alle 150 000 markalla ei Terioksen lisäksi uutta, viisiovista maastokelpoista autoa meikäläisestä autokaupasta löydy. Noin vuoden markkinoillamme ollutta autoa on kuitenkin rekisteröity vasta 18 kappaletta. Hinnaston neljässä eri mallissa on kaikissa sama kori ja 1,3-litrainen bensiinimoottori, vain varustetasoissa on eroja.

Korin pieni koko ja kapeus tuovat sisätiloihin melkoisesti ahtautta. Yli 180-senttinen kuljettaja tuntee olonsa ohjaamossa tukalaksi, ja alun perin oikealle suunniteltu poljinasetelma on pieneen tilaan pakattuna hankala. Moottori on kokoisekseen terhakka, eikä liikenteen mukana pysymisessä ole ongelmia. Suuntavakavuus ja ohjaustunto yllättävät positiivisesti. Terios päihittää niin sanotut katumaasturit helposti, vaikkei mikään todellinen työkone olekaan. Myös kaupungissa korkeudesta, kapeudesta ja nelivedosta riittää iloa, varsinkin talviajossa.

(Lyhennelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 7/99, s. 28)