Järjestyksessään viidennessä Euro NCAP -törmäystestisarjassa ajettiin päin seinää kahdeksan tila-autoa. Ja tuloksista riittää taas puhuttavaa.

Yleinen käsitys on, että tila-autot ovat tavallisia henkilöautoja turvallisempia. Todellisuudessa niiden ainoa etu on suurempi todennäköisyys olla raskaampi osapuoli kolarissa. Törmäystestissä punnittiin kahdeksan uuden seitsemän hengen tila-auton konkreettiset turva-ominaisuudet.

Jokaisella autolla törmättiin jälleen kolme kertaa; etu- ja sivutörmäykset sekä kolari jalankulkijan kanssa tavallisissa Euro NCAP -testiolosuhteissa. Mukavinta tila-autolla on törmätä sivuttain, sillä siinä istutaan poikkeuksetta henkilöautoa korkeammalla. Sen sijaan eturakenteissa löytyi vakavia puutteita useilta osanottajilta. Mikäli mahdollista, jalankulkijan ei myöskään kannata valita tila-auton alle jäämistä. Korkeat keulat kun ovat kovin aggressiivisia.

(Lyhennelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 13/99, s. 56-58)