Iosis on sanalla sanoen mahtavan näköinen auto. Voimaa uhkuva, sulavalinjainen. Täynnä kiinnostavia yksityiskohtia. Se on kuitenkin vain näyttelyesine, jota on tehty yksi ainoa kappale. Tästä huolimatta se on uraa uurtava. Sitä kannattaa katsoa tarkkaan. Siinä esitetyt muodot ja ajatukset tulevat näkymään seuraavissa eurooppalaisissa Fordeissa.

Iosis on neliovinen ja nelipaikkainen coupé. Autotyyppinä se ei ole niitä tavallisimpia, mutta tästä eteenpäin se toimii ohjenuorana Euroopan Fordin kehitystyössä. Se antaa suunnittelijoille normit, olipa kyseessä minkä kokoinen tai minkä tyyppinen auto tahansa.

Iosista katsellessa ei voi välttyä ajatukselta, että Ford haluaa viestittää yhä selkeämmin tekevänsä suorituskyisiä ja ajamiseen houkuttelevia, jopa vähän erikoisia autoja.

Korinylitykset ovat silmiin pistävän lyhyet. Valtavat 20-tuumaiset pyörät korostavat vaikutelmaa. Lokasuojien reunat ulkonevat selkeästi. Korin ulkokuoren leventyminen sivuikkunoiden alla on suuri. Esiin tulevat myös voimakkaat kynnyskotelot. Vyötärölinja kulkee silmiinpistävän korkealla. Sivuikkunat ovat matalat. Vastapainoksi takaikkuna on laaja sallien päivänvalon tulevan anteliaasti sisään.

Auton ”kasvot”, etusäleikkö, suuret ilmanottoaukot sen alla ja ajovalot muodostavat Fordille tyypillisen kokonaisuuden, joka mitä luultavimmin siirtyy pitkälti samanlaisena kaikkiin seuraaviin malleihin. Myös takavalot suhteessa takaluukkuun ja viistoon takaikkunaan muodostavat tunnistettavan kokonaisuuden, joka varmasti käy tutuksi Fordin tulevista malleista.

Ainutlaatuisella tavalla kulmistaan vinottain ylös avautuvat ovet antavat autolle erikoispiirteen, jota katseita pyydystävä näyttelyesine tarvitseekin. Tällaisia ovia emme kuitenkaan tule näkemään seuraavissa Fordeissa. Ratkaisu nimittäin edellyttää lujaa, kevyttä materiaalia, tässä tapauksessa hiilikuitua. Tavallisten autojen kohdalla se ei kustannussyistä tule kyseeseen.

Auki olevien ovien kautta saa kuitenkin auton ainutlaatuisesta sisustuksesta hyvän vaikutelman, ja on vaikea uskoa, että kaikki se, mitä on tarjolla, otettaisiin sellaisenaan käyttöön tuotantomalleissa. Sen verran huikeasta pakkauksesta on kysymys.

Yksityiskohtana voi mainita, että sisätilojen tuuletussuuttimet muistuttavat lentokoneen suihkumoottorien purkausaukkoja. Tällä pienellä jipolla on varmaankin tarkoitus korostaa, että korkea teknologia ja vauhdikkuus ainakin mielikuvatasolla kuuluvat Fordin ominaisuuksiin.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 16/05, s. 125)