Ford palaa vuosien tauon jälkeen Suomen avopakettiautojen markkinoille. Uusi Ranger tulee haastamaan markkinoillamme jo ennestään myynnissä olevat nelivetoiset avopakettiautot.

Kolmesta valmistetusta mallista Suomeen tuodaan verotussyistä vain lyhyimmällä ohjaamolla varustettua Rangeria. Niinpä se kärsii kilpailijoidensa joukossa sisätilojen puutteesta, mutta toisaalta lavan pituudessa ei ole pihistelty. Työkaluksi auto on tarkoitettukin, se täytyy muistaa myös ajomukavuutta arvosteltaessa.

Varustelu Ford Rangerissa olisi kelpoluokkaa jopa henkilöautotasolla. Nelivetoisena siitä löytyy etupyörien napalukkojen vapautus kojelaudan katkaisimella takavetoon siirryttäessä. Muuten lukot ovat automaattisesti kytkettyinä. Hallintalaitteet kielivät japanilaisyhteistyöstä Mazdan kanssa, ulkonäkö sen sijaan on sukua Fordin suuremmille avolavoille.

(Lyhennelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 11/99, s. 113)