Autonäyttely saksalaiseen tapaan on turvoksissa asiaa, autouutuuksia ja tekniikkaa. Kun kotimaiset valmistajat patsastelevat pääsisäänkäynnin tuntumassa, vieraat Kaukoidästä hiipivät samaan aikaan paikalle takavasemmalta, mutta harvinaisen päättäväisinä.

Vaikka vaikutelma tämänvuotisesta Frankfurtin näyttelystä onkin sekava, saattaa historia osoittaa sen toimineen jonkinlaisena portaana uuteen aikakauteen.

Saksan autonvalmistajilla menee sekä hyvin että huonosti. Jo pitkään hienossa tuloskunnossa ollut Porsche esittelee uuden mallinsa, joka tuo lisää työtä ja leipää myös kaukaiseen Suomeen. DaimlerChrysler ja Volkswagen taistelevat ison laivan ohjaimissa. General Motorsin Euroopan-haaralla nenä on jo vedenpinnan yläpuolella, mutta koko yhtiön tervehdyttämisessä riittää vielä puuhaa.

Samaan aikaan Toyota jatkaa vakaata matkaansa kohti huippua, korealaiset kasvattavat markkinaosuuksiaan, ja kiinalaisvalmistajat pohjustavat asemiaan tulevaa hyökkäystä varten.

Tulevaisuuden tekniikan saralla eurooppalaiset ja amerikkalaiset ovat havainneet, ettei hybriditekniikka ollutkaan ohimenevä ilmiö. Voimiaan yhdistämällä ne pyrkivät saamaan kiinni japanilaisten etumatkan.

PORSCHE on maailman kannattavin autonvalmistaja (tulos yli 1,3 mrd euroa ennen veroja). Tilannetta tuskin huonontaa Cayman S eli Boxsteriin perustuva umpimalli. Kuten muistamme, auto on suomalaisittain hyvin tärkeä, sillä melkein kaikki Caymanit valmistetaan Valmet Automotivella Uudessakaupungissa. Tehdas pystyi ottamaan lomautetun väen takaisin töihin ja palkkaamaan 150 uutta henkilöä.

ON oikeastaan hieman omituista, että Audi tulee vasta nyt katumaasturimarkkinoille. Sen pääkilpailijat BMW, Mercedes-Benz ja Lexus ovat jo pitkään tarjonneet Yhdysvaltain markkinoiden mieleisiä katumaastureita. Myös Porschella ja VW:llä on tarjolla omat tuotteensa. Soveltuvin osin tähän Touareg/Cayenne-rakenteeseen pohjautuu myös Audin Q7. Kuten asiaan kuuluu, kokoa, näköä, tehoa, etenemiskykyä, tilaa ja varusteita on riittävästi. Yli viisimetrinen auto tulee Suomen katukuvaan ensi keväänä. Haluttaessa kolmas istuinrivi sallii seitsemän hengen kyydityksen. Moottoreiksi on aluksi tarjolla 3,0 V6 TDI ja 4,2 V8 FSI. Hinnat alkavat viisipaikkaisen TDI:n 76 000 eurosta, V8 FSI maksaa 103 000 euroa. Kolmas istuinrivi maksaa 1 500 euroa. Prototyyppinä esiintyi Audi Q7 Hybrid, jossa 257 kW kehittävän V8-bensiinimoottorin ohella on 32 kW ja 200 Nm tuottava sähkömoottori. Nikkelimetallihydridiakusto sijaitsee tavaratilan alla, mutta ei vie tilaa kolmannelta istuinriviltä. Painoa järjestelmä lisää 140 kg. Toiminnaltaan auto on Toyota Priuksen kaltainen. Kiihtyvyydeksi 0–100 km/h ilmoitetaan 6,8 s eli 0,6 s nopeammin kuin bensiinimalli. Kulutuksen ilmoitetaan olevan 13 prosenttia pienempi. Auton myös ilmoitettiin tulevan tuotantoon vuonna 2008.

HONDAN uusi Civic esittäytyi yleisölle ensi kertaa ”livenä”. Rohkeat muodot löytävät varmasti ystäviä. Myyntiin auto saadaan bensiinimoottoreilla pian vuodenvaihteen jälkeen, dieselinä ilmeisesti toukokuussa. Myös Civicin hybridiversio sai ensi-iltansa, mutta sen kuorina on porrasperäinen, hieman konservatiivisempi korimalli.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen ja Jussa Niemisen artikkelista TM 17/05, s. 20-34)