Halvalla saa harvoin hyvää. Turhastakaan ei tosin kannattaisi maksaa. Selvitimme, kuinka paljon rengashankinnoissa kannattaa säästää. Ovatko pinnoitetut renkaat käyttökelpoiset vai kannattaako valita suuren valmistajan kakkosmerkki? Vai olisiko sittenkin varminta ostaa tuttu ja turvallinen merkkituote?

Testirenkaat (koko 175/65 R 14 T, testiauto Fiat Punto): * Aurora K706 * Barum Brillantis * Dayton D100 * Eko Turbo * Hankook Centum K702 * Kormoran Impulser * Marangoni Trio * Nokian NRT2 * Sava Effecta+

Rengasmarkkinat ovat pitkälti johtavien rengasvalmistajien hallinnassa. On tyypillistä, että jokaisella näistä on omistuksessaan useampi rengasmerkki, joiden markkinointi on keskittynyt eri kohderyhmille.

Suuren rengasmalli- ja kokovalikoiman ylläpitäminen ja valmistaminen on kallista, ja jossain on pakko tinkiä. Luonnollisesti kuluja karsitaan juuri pienempien ja halvempien renkaiden valmistuksessa. Malliston pienempien renkaiden ominaisuuksissa pyritään usein menemään siitä, missä aita on matalin. Jos laatu riittää kuluttajalle, kaikki ovat tyytyväisiä. Aina ei näin kuitenkaan ole.

Aurora on korealaisen Hankookin kakkosmerkki. Testissä oli mukana malli K706, jonka kulumiskestävyyteen ja ajomukavuuteen väitetään kiinnitetyn erityistä huomiota. Kotimaisen maahantuojan internetsivut ovat osoitteessa www.kraatz.fi, josta löytyy Aurora-renkaiden tuote- ja kokovalikoima. Niiltä tai valmistajan omilta sivuilta ei tarkempaa teknistä tietoa renkaista kuitenkaan löydy.

Barum kuuluu Continentalin suureen tuoteperheeseen. Se on tunnetuimpia ja pisimpään markkinoilla olleita halparenkaita, jonka maine on kansan keskuudessa yhä melkoisen huono. Tämä on turhaa, sillä Continental on panostanut voimakkaasti Barumin ominaisuuksiin ja tšekkiläisen Otrokovicen ja uuden, Romanian Timisoaran tehtaan teknologiaan. Testiin valittiin Barumin edullisin malli, Brillantis. On yllättävää, että Suomen Continentalin internetsivut, www.continental.fi, eivät paljon myytyä Barumia mainitse lainkaan.

Dayton kuuluu Bridgestonen omistukseen. Alun perin Dayton Tire oli itsenäinen amerikkalainen yritys, jonka Firestone osti vuonna 1961. Vuonna 1988 Firestone siirtyi japanilaisen Bridgestonen omistukseen, ja Dayton tuli siinä sivussa. Daytonia valmistetaan nykyään myös Euroopassa, ja se edustaa Bridgestonen tuotteiden edullisinta osastoa. Dayton D100 sai kunnian edustaa vanhaa jenkkimerkkiä tämänvuotisessa testissä. Daytonin internetsivuille pääsee osoitteesta www.bridgestone.fi tai suoraan linkistä www.dayton-eu.com.

Suomalainen Eko Turbo valittiin testiin näyttämään uusiorenkaiden tämänhetkistä sijoittumista rengaskartalla. Pinnoittaminen on varsinkin henkilöautojen kesärenkaiden osalla vähentynyt voimakkaasti. Renkaiden valmistuksessa käytettävät rungot ovat suurten rengastehtaiden tuotteita, pintakuvio on kopioitu Micheliniltä, mutta pinnoituskumi taas hankittu Nokialta. Lisätietoa Eko-Turboista saa valmistajan osoitteesta www.ekoturbo.com.

Hankook on korealainen rengasjätti, jonka tuotteita myydään maailmanlaajuisesti. Sillä on tuotekehitystoimintaa myös Euroopassa, mutta pääasiassa tuotteet suunnitellaan ja kehitetään Koreassa. Laajasta mallistosta testiin valittiin Centum K702, jolle tehdas lupailee hyvää ajettavuutta ja ajomukavuutta. Hankookin maailmanlaajuiset internetsivut ovat osoitteessa www.hankooktire-eu.com. Hankookin maahantuojan sivujen osoite on www.vianor.fi.

Michelinin omistamiin rengasmerkkeihin kuuluva Kormoran kilpailee puhtaasti hinnallaan. Sen valmistus- ja tuotekehityskustannukset on pyritty minimoimaan, jotta myyntihinta saadaan alhaiseksi. Renkaat on tosin valmistettu Michelinin tietotaidolla, mikä takaa tietyn laatu- ja ominaisuustason. Testiin otettiin mukaan malli nimeltä Impulser. Kormoran-renkaista on vaikea löytää tietoa internetistä. Edes Michelinin internetsivut, www.michelin.fi, eivät mainitse Kormorania jostain syystä sanallakaan.

Marangoni on pieni, itsenäinen italialainen rengasvalmistaja, jota mikään suuryritys ei vielä ole kaapannut. Marangoni on menestynyt testeissä varsin hyvin ja haastanut usein suurempiaan tasapäisesti. Nyt mukaan valittu malli Trio edustaa malliston edullisinta päätä. Renkaan luvataan kuitenkin olevan hyvä kompromissi hinnan, kulumiskeston ja pito-ominaisuuksien välillä. Marangonilla on laajat internetsivut osoitteessa www.marangoni.it. Lisätietoa Marangoneista löytyy myös maahantuojan sivuilta, osoitteesta www.rengascenter.fi.

Nokian-renkaista valittiin mukaan muita kalliimpi vertailurengas NRT2. Se on valmistajan halvin tuote kyseiseen koko- ja nopeusluokkaan. Lisäksi haluttiin selvittää, miten hinnakkaampi merkkituote pärjää halvempia kilpailijoitaan vastaan. Nokian Renkaat Oyj:n internetsivut ovat osoitteessa www.nokiantyres.fi.

Goodyearin omistama Sava on vanha slovenialainen rengasmerkki. Tähän testiin valittiin Savan edullisin rengasmalli, Effecta+. Lisätietoa Savan tuotteista löytyy englanniksi osoitteesta www.sava-tyres.com. Suomen Goodyearin vaikeaselkoisilta sivuilta, www.goodyear.fi, ei tietoa sen sijaan löydy lainkaan.

TESTI osoitti, että halvalla voi saada hyvää, eikä kalleinta aina välttämättä kannata valita. Puoli-ilmaiseksi ei renkaita sen sijaan yleensä kannata ostaa. Yksi keino varmistua edes jonkinlaisesta laadusta on selvittää, omistaako myyjän tarjoaman merkin jokin suuri rengasvalmistaja. Niillä ei ole varaa päästää käsistään aivan sutta ja sekundaa. Keskinkertaista ja jopa yllättävän huonoa tavaraa niidenkin tehtaista voi tosin tulla. Pinnoitettujen renkaiden ostaminen taas on turhaa arpapeliä. Vaikka pinnoitus periaatteessa on kannatettavaa toimintaa, niin pinnoitettuihin päätyvä ottaa tietoisen riskin ominaisuuksien suhteen. Varmempaa on suosia tehdastekoisia tuotteita.

(Tiivistelmä Jukka Antilan artikkelista TM 16/05, s. 10-16)