Honda uskoo pärjäävänsä paremmin eurooppalaisia kilpailijoitaan vastaan tiukkaamalla linjojaan. Uusi Accord on entistä lyhyempi ja pienemmän näköinen, mutta ominaisuuksista ei ole jouduttu tinkimään.

Markkinakentällä tehdyt mielipidetutkimukset osoittivat, että Accord olisi hieman lyhyempänä haluttavampi ostajien silmissä. Niinpä uuden mallin on pituudeltaan vanhaa lyhyempi, kun taas akseliväli ja raideväli ovat kasvaneet. Lyhennys ei ole tuonut sisätiloihin ahtautta. Etuistuinten mukavuus tosin riippuu pitkälti istujan omista mitoista, ja ohjauspyörän ja kuljettajanistuimen korkeussäädöissä on toivomisen varaa.

Moottorivalikoima on vanha tuttu, vaikka muutoksiakin on tehty. Niillä ei ole saavutettu kaivattua kulutuksen vähennystä, mutta saastepäästöt ovat aikaisempiin Accord-malleihin verrattuna huomattavasti pienentyneet. Alustan Honda on pitänyt sitkeästi omansalaisena. Taakse on kuitenkin kehitetty uusi monivarsituenta, joka vaikuttaa heti varsin toimivalta. Hitaissa nopeuksissa ohjaus tuntui veltolta, mutta kun vauhti nousi yli 40 km/h, se elävöityi keskittämään ja palauttamaan täysin moitteetta. Kovissa nopeuksissa rengasmelu saattaa häiritä, mutta vastapainoksi moottorin ääni on lähes huomaamaton.

Uusi siisti Accord-paketti on uskollisesti pysynyt Hondana niin hyvässä kuin huonossakin. Tyylistä ei ole luovuttu vaikka monenlaisia muutoksia onkin tehty. Näyttää siltä, että Honda on sopusoinnussa ainakin itsensä kanssa.

HONDA ACCORD 2,0i ES

MAAHANTUOJA: Oy Veho Ab, Salomonkatu 17 B, Pl 158, 00101 Helsinki

puh. (010) 56 912

HINTA: 188 000 mk

(Lyhennelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 9/99, s. 140-145)