Jaguar palaa S-mallinsa kanssa ajassa taaksepäin 60-luvulle. Välillä brittitehdas teki vain isompia autoja ja joitakin coupe´ja ja cabrioleteja. Uuden S-typen ja lähivuosina esiteltävän vieläkin pienemmän mallin on tarkoitus nostaa tuotanto vähintään kaksinkertaiseksi.

Silmää harhauttavasta vaikutelmastaan huolimatta Jaguarin S-type on ulkomitoiltaan XJ8:a suurempi. Pituudessa tosin eroa on 16 senttimetriä XJ8:n hyväksi. Vaikutelma syntyy pienemmistä sisätiloista, tavaratilasta ja tilaa vievästä takajousituksesta.

Jaguarin S-mallin suunnittelu alkoi puhtaalta pöydältä. Pyöräntuennoissa on käytetty paljon alumiinia. Uusia ratkaisuja ovat muuttuvavälityksinen ohjaus nopeuden mukaan säätyvällä tehostuksella ja V6-moottori. Vaihteistona toimii joko viisivaihteinen manuaali- tai niin ikään viisiportainen automaattivaihteisto.

Ohjaukseltaan S-malli on tarkka ja tunnokas, vääntöä ja ruutia on riittävästi. Kun pakettiiin vielä yhdistetään onnistunut ja omaleimainen muotoilu voidaan ennustaa Jaguar S:lle menestystä myös Suomessa.

(Lyhennelmä Mauri Salon artikkelista TM 6/99, s. 62-65)