Toyota Yaris on japanilaisesta alkuperästään huolimatta melkoisen eurooppalainen, voi sanoa jopa ranskalainen auto. Myös uusi, vuodenvaihteessa myyntiin tuleva malli on saanut ulkonäkönsä valmistajansa Euroopan muotoilukeskuksessa Nizzassa, ja autot valmistetaan Valenciennes´n tehtaassa Pohjois-Ranskassa. Näistä lähtökohdista on hyvä jatkaa Euroopan valloittamista.

Yaris on automallina runsaat kuusi vuotta vanha. Pari vuotta sitten sen muotoa hiukan ehostettiin, mutta nyt sen on aika uudistua täydellisesti. Voi sanoa, että hiukan yllättäenkin, koska myynti sujuu kaiken aikaa mallikkaasti. Tähän mennessä autoa on myyty yli 1,2 miljoonaa kappaletta. Suomessakin on mennyt ihan hyvin; Yaris on alusta pitäen pysynyt luokkansa kolmen myydyimmän auton joukossa ja tuonut Toyotalle melkoisen määrän sellaisia uusia ostajia, jotka eivät muuten olisi merkkiin siirtyneet.

Vuodenvaihteessa markkinoille tuleva uusi Yaris on edeltäjäänsä suurempi. Pituutta on tullut 11 cm, leveyttä 3,5 cm ja korkeutta 3 cm lisää. Auton kokonaispituus on 375 cm, mikä määrittelee sen vielä kiistatta pikkuautoksi.

Muotoilua on tarkistettu tila-automaiseen suuntaan. Kasvaneet ulkomitat ja uusi muotoilu tuntuvat tietenkin auton sisällä sallien myös takapenkille paremmat istumatilat.

Kun takapenkit ovat normaaliasennossaan, tavaratilaa on pikkuautomaiset 272 litraa. Käyttämällä hyväksi penkkien siirtovara päästään keskiluokkaiseen 363 litran lukemaan. Kunnollisen tavarakuljetusmahdollisuuden saa kääntämällä penkkien selkänojat alas, jolloin tarjolla on tasapohjaista tilaa 737 litraa.

Alustassa ja korirakenteissa on tapahtunut huikea kehitys. Korin vääntöjäykkyyden kerrotaan parantuneen 50 prosentilla, millä pitäisi olla positiivinen vaikutus sekä melutasoon että ajettavuuteen. Myös koprin aerodynamiikkaa on vahvasti pararannettu mistä kertoo ilmanvastuskertoimen arvo 0,30.

Kaikissa malliversioissa on vakiona 185/60 R 15 -kokoiset renkaat. Valinnaisvarusteena on tarjolla ajonvakautusjärjestelmä, mutta ABS-jarrut ja hätäjarrutustehostin kuuluvat vakiona kaikkiin malliversioihin.

Tärkein voimanlähde tulee olemaan 1,3-litrainen VVT-i-bensiinimoottori (64 kW/121 Nm). Tämän rinnalla jatkaa nykyisestään hieman paranneltu 1,4-litrainen D-4D-dieselmoottori (66 kW/190 Nm). Uutena bensiinimoottorina valikoimaan tulee kolmisylinterinen, yksilitrainen VVT-i (51 kW//93 Nm). Kaikkien moottorien yhteydessä on vakiona normaali 5-vaihteinen käsivaihteisto. Sen tilalle voi valinnaisvarusteena ottaa myös sähkötoimisen M-MT-robottivaihteiston.

TOYOTA Yarisin kasvaneet mitat ja parantuneet ominaisuudet jättävät avoimeksi vain yhden kysymyksen: miten kaikki uudistukset vaikuttavat hintaan? Tähän ei ole vielä vastausta, mutta valmistajan julistamat kunnianhimoiset myyntitavoitteet – Euroopan laajuisesti 250 000 kappaletta heti ensimmäisenä vuotena – antavat olettaa, että hinnannousu jää maltilliseksi. Loppuvuodesta olemme tämän asian suhteen viisaampia.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 16/05, s. 4-5)