Automaailmassakin puhutaan mielellään perhesuhteista ja sukunäöstä. Mazdan uuden pienen tila-auton juurista ei voi erehtyä. Se on kuitenkin selvästi kasvanut vähän eroon muusta suvusta.

Premacyn perusrakenne on Mazda 626:n farmarimallista, ja äärimitat korkeutta lukuun ottamatta melko tarkalleen 323 Sedanista. Paukut on suunnittelussa säästetty tekniikkalainojen avulla korin ja matkustamon puolelle. Auton viisi erillistä istuinta voi järjestää tarpeensa mukaan, taittaa takapenkkejä eteen tai vaikkapa poistaa kokonaan. Penkit ovat kevyitä ja vaivattomia käsitellä.

Suomeen on aluksi tulossa vain yksi moottori- ja varusteluvaihtoehto, 1,8-litrainen, 84 kW:n (114 hv) tehoinen bensiinimoottori. Varustelu siinä on erittäin runsas ja monipuolinen, mikä nostaakin Premacyn hintaa tuntuvasti. Ajettavuudeltaan uutuus on jokseenkin moitteeton, ohjaustunto vain ei syystä tai toisesta yllä aivan tienpintaan saakka. Melutaso nousee niin renkaiden kuin moottorinkin osalta hieman häiritseväksi, tosin lopullisen tuomion siitä voi antaa vasta kotimaan koeajon jälkeen.

Premacy on Mazdan uudistuspolitiikan parhaita kukkasia. Tuote uuteen autoluokkaan oikeaan aikaan.

(Lyhennelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 12/99, s. 4-5)