Modernissa dieselissä on suorasuihkutus ja yhteispainejärjestelmä sekä tietenkin turboahdin ja ahtoilman jäähdytys, kuten Mercedes-Benzin Vito -pakettiauton uudessa dieselissä. Eikä siinä vielä kaikki.

Mercedes-Benzin ”tonniluokan” pakettiauto Vito saa keulalleen uuden CDI-dieselin, mikä onkin tärkein uudistus sitten mallin ensiesittelyn runsaat kolme vuotta sitten. Turboahtimen ja ahdetun ilman jäähdytyksen lisäksi moottorissa käytetään elektronisesti ohjattua yhteispaineruiskutusta. Käytetyn tekniikan ansiosta päästään aiempaa 10-15 prosenttia alhaisempiin polttoaineen kulutuslukemiin.

Vakiovarustukseen kuuluvat ABS-jarrut, ETS (Eletronic Traction Support) eli elektroninen pitoapu ja kuljettajan turvatyyny. Matkustajan painontuntevan turvatyynyn saa valinnaisvarusteena. Merkittävä käytännön uudistus ovat takaluukulle vaihtoehtoiset pariovet, jotka aukeavat joko 90 tai 180 astetta.

(Lyhennelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 6/99, s. 44-45)