Mitsubishi lupaili uuden Carisma GDI-suorasuihkutusmoottorinsa ensiesittelyssä ja mainonnassaan todella merkittäviä parannuksia niin polttoaineen kulutuksen kuin päästöjen ja moottoritehon osalta tyyliin ”usko tai älä”. Me emme kokeilematta uskoneet ja nyt kokeiltuamme uskomme vain osittain.

Mitsubishin suorasuihkutusmoottori GDI on ensimmäinen sarjatuotantoautoissa esitelty tämäntyyppinen voimanlähde ja siksi sille lankeaa tavallaan koekaniinin osa. GDI-moottorin taloudellisuuden ulosmittaaminen vaatii ajajalta hieman poikkeuksellista aktiivisuutta; normaalilla ajotavalla säästöä muihin kokoluokan edustajiin nähden ei tule. Oikealla ajotyylillä päästään kuitenkin uusille kulutuslukemille.

Päästöjen osalta Carisma GDI täyttää nykyiset normit hyvin. Toisaalta uuden direktiivin mukaisesta mittauksesta ja TM:n Eu-testejä vaativammasta ajosyklistä saadut tulokset kielivät siitä, että Carisma GDI on selkeästi suunniteltu täyttämään normin vaatimukset, ei niinkään olemaan puhdas kaikissa olosuhteissa. Ilmiö ei toki ole aivan tuntematon muidenkaan valmistajien tuotteissa.

Auton yleisilme testin päättyessä oli hyvä. Esiintyneet viat ja epäkohdat voidaan pääosin laittaa normaalin kulumisen piikkiin.

(Lyhennelmä Pekka Aromaan ja Mauri Salon artikkelista TM 12/99, s. 108-115)