Moottoripyörähuoltoja vertailtiin viimeksi kaksi vuotta sitten (TM 3/2003). Tulokset olivat surkeita, osalle liikkeistä ei voitu antaa yhtään TM-tähteä. Nyt veimme huoltoon seitsemän pyörää ja toivoimme, että huoltojen tasossa olisi tapahtunut parannusta. Turha toivo: tulokset ovat yhtä masentavia.

* Bike World Oy, Vantaa * Bike World Oy, Raisio * Hailac Oy, Nurmijärvi * JL-Bike Ay, Espoo * JV-Motorsport Oy, Helsinki * Kalevan MP-Huolto, Tampere * MP-Team Oy Salonen, Turku

Turvallisuus on moottoripyöräharrastuksessa keskeinen asia – ja sen pitäisi olla pääasia myös mp-huollossa. Kuitenkin tämänkertaisessa huoltovertailussa ongelmat koskevat pitkälti juuri turvallisuusasioita. Kolmessa huoltopisteessä ei noteerattu mitenkään takajarrunestesäiliön vajausta. Vajaus ei ollut mitenkään tulkinnanvarainen asia, sillä nestepintaa ei ollut jätetty ainoastaan alarajaan, vaan säiliöt oli tyhjennetty lähes kokonaan. Hämmästellä voi sitä, että kaikki kolme tapausta osuivat samalle pyörämerkille. Saman merkin etujarrusatulan löysätty kiinnityspulttikaan ei aiheuttanut mitään toimenpiteitä.

Jos moottoripyörissä olisi autojen tapaan vuosikatsastus, olisivat kolmen merkkihuollon jäljiltä pyörät joutuneet ajokieltoon. Kahta näistä samaisista kolmesta liikkeestä ei rengaspaineiden tarkistus ja paineen lisääminen tuntunut kiinnostavan, vaikka kyseessä on aivan alkeellinen huollon perusasia. Sporttipyörissä käytetään yleensä edessä 2,5 baarin ja takana 2,9 baarin paineita. Tiputimme paineet niin sanotuiksi ratapaineiksi (edessä 2,1 ja takana 1,9 bar). Yhdessä huoltopaikassa oli rengaspaineet jätetty kokonaan tarkistamatta ja toisessa renkaat oli täytetty virheellisesti.

Tällä kertaa emme niinkään vertailleet merkkien välisiä eroja vaan halusimme mitata eroja eri huoltoliikkeiden työn laadussa. Mutta myös pyörämerkkien välille syntyi eroja, joten maahantuojilla voi olla itsetutkiskelun paikka.

Huoltoaikojen saaminen oli tällä kertaa suhteellisen helppoa: pitkiä jonoja huoltoihin ei ollut. Tarjonnan lisääminen on siis ollut onnistunut ratkaisu. Jos huoltoaikaongelmia ilmenee, ne johtuvat pitkälti alan kausiluonteisuudesta.

Kustannusarvion antaminen huoltotyölle luulisi olevan liikkeelle helppo asia. Vielä mitä, sillä toisissa paikoissa arviota sai pyytämällä pyytää. Asialle annettiin mitä ihmeellisimpiä selityksiä. Piristävänä poikkeuksena oli JV-Motorsport, jossa kustannusarvio tuli kuin apteekin hyllyltä. Asentaja myös mainitsi, että kustannusarviot löytyvät heidän nettisivuiltaan.

Itse huoltovertailun tekeminen oli yksinkertaista puuhaa. Valitsimme mukaan sellaiset pyörät, joissa oli lähestymässä niin sanottu iso huolto. Kaikissa valituissa pyörämerkeissä isossa huollossa säädetään myös venttiilit, mikä oli yksi tutkimuskohta.

Asiakas varasi sitten normaalisti huollolle ajan. Ennen huoltoon vientiä testiryhmä teki pyörään vikoja, jotka eivät olleet mitään piilovikoja. Kaikkien tehtyjen vikojen tarkistus kuuluu vertailuun valittujen pyörien huoltojen tarkistusohjelmaan.

Asiakas vei pyörän huoltoon ja pyysi kustannusarvion. Samalla testattiin sitä, otetaanko asiakkaan yhteystiedot ylös. Huollon valmistuttua asiakas nouti pyörän, ja samalla tarkistettiin, oliko pyörälle tehty koeajo. Tämän jälkeen käytiin pyörän kimppuun: tarkistuskohdat käytiin läpi tiukalla seulalla. Tarvittaessa kohteet valokuvattiin.

Huoltovertailutestiämme on aiemmin moitittu liian tiukaksi. Sitä se ei kuitenkaan ole. Tästä osoituksena on muun muassa se, että viime kerralla yksi huoltopaikka pystyi täydelliseen suoritukseen. Ja tälläkin kerralla yksi huolto eli JV-Motorsport pääsi yhtä kauneusvirhettä lukuun ottamatta lähes täydelliseen lopputulokseen.

Viime vertailussa mukana ollut Hailac paransi edelliseen vertailuun nähden roimasti. Uutena asiana heillä oli muun muassa asentajan täyttämä tehtävälista, jossa seikkaperäisesti käydään läpi tehdyt asiat. Asentaja ruksasi tekemänsä kohdat ja varmemmaksi vakuudeksi vielä nimikirjoituksellaan varmisti tekemänsä työn. Tällaisen soisi yleistyvän alan huolloissa enemmänkin.

JL-Bike on JV-Motorsportin tavoin melko uusi yritys alalla. Nyt nämä kaksi tulokasta pesivät alan vanhat konkarit testissä mennen tullen.

(Tiivistelmä Tero Kiiran artikkelista TM 2/05, s. 58-63)