Autojen navigointijärjestelmät ovat olleet useissa Länsi-Euroopan maissa arkipäivää jo pitkään, mutta Suomessa niiden yleistymistä on hidastanut lähinnä digitaalisten maantiekarttojen puuttuminen. Alun perin kalliina ylellisyystuotteena pidetty navigointilaite voi nykyään sisältyä jopa tavalliseen cd-autoradioon.

* Blaupunkt TravelPilot E2 * VDO Dayton 4150

Autonavigointijärjestelmien tarvitsemat digitaaliset maantiekartat alkavat olla valmiita myös Suomessa. Karttalevyjen toimittajia on kaksi, Navteq ja Tele Atlas, joista jälkimmäisen kartta ulottuu Kokkolaan saakka. Navteq sen sijaan opastaa vain Etelä-Suomessa Tampereelle asti.

Navteqin tiekartasto perustuu Suomen osalta Maanmittauslaitoksen aineistoon, kun taas Tele Atlas tukeutuu AffectoGenimapin dataan. Kattavuuserot eivät kuitenkaan johtune karttojen lähteestä, vaan Tele Atlaksen ja Navteqin laimeasta kiinnostuksesta Suomen pieniä markkinoita kohtaan.

Blaupunkt lukee Tele Atlaksen karttalevyjä, kun taas VDO toimii molempien valmistajien levyillä. Käytimme Tele Atlaksen karttaa myös VDO:ssa, sillä testi osoitti sen olevan tarkkuudeltaan ja kattavuudeltaan Navteqiin verrattuna ylivoimainen.Karttalevy sisältyy kummankin laitteen hintaan. VDO:ssa on erikoisuutena C-IQ-järjestelmä (Content Intelligent), jossa käyttäjä aktivoi levyltä vain tarvitsemansa alueet haluamakseen ajaksi ja maksaa vain niistä.

Navigointilaitteen toiminta perustuu digitaalisen maantiekartan lisäksi satelliittipaikannukseen, gyrokompassiin ja auton nopeusmittarisignaaliin. Näitä tietoja yhdistämällä auton sijainti pystytään paikantamaan hyvinkin tarkasti.

Laitteelle annetaan ensin haluttu paikkakunta, kadun nimi ja mahdollisesti talon numero, minkä jälkeen se aloittaa ajo-ohjeiden antamisen. Ohjeet toistuvat valitulla kielellä auton kaiuttimista, ja samalla voidaan kuunnella vaikka cd-levyä tai radiota. Puhumalla annettuja ohjeita tukevat vielä laitteen näytössä esitettävät symbolit.

Vaikka Blaupunktin ja VDO:n näyttöruudut eivät ole kovin suuria, niihin mahtuu kaikki navigointiin tarvittava informaatio. Jokseenkin tavallisen kokoisesta näytöstä johtuen molemmat laitteet muistuttavat aivan tavallisia autoradioita.

Blaupunkt TravelPilot E2 (900 euroa) ja VDO Dayton 4150 (950 euroa) ovat valmistajiensa edullisimmat mallit. Silti ne sisältävät käytännöllisesti katsoen samat ominaisuudet ja toiminnot kuin monta kertaa kalliimmat tehdasasennetut laitteet.

Vaikka Blaupunkt ja VDO ovat suunnilleen samanhintaisia, niiden ominaisuuksissa on suuria eroja. Blaupunkt on riisuttu malli, joka sisältää vain tärkeimmät perustoiminnot. VDO:ssa ominaisuuksia on sen sijaan enemmän niin navigointiin kuin radionkuunteluunkin.

Varsinaiset erot ajo-opastuksen tarkkuudessa ovat hyvin pieniä, sillä ohjeiden täsmällisyys ja oikeellisuus riippuu pitkälti kartasta. Siksi samaa karttapohjaa käyttävät Blaupunkt ja VDO opastavat kutakuinkin samalla tarkkuudella..

Blaupunktin ja VDO:n on tarkoitus toimia myös auton viihdekeskuksena. Sen ne tekevätkin täysin tyydyttävästi. Huippuääntä ja suorituskykyä halajavalle yhdistelmälaite ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto mutta hyvä kompromissi kylläkin.

Autojen alkuperäisten navigointilaitteiden hinnoittelussa on samoja piirteitä kuin aikanaan autojen ilmastointilaitteiden kohdalla. Kymmenen vuotta sitten ilmastointi saattoi maksaa 16000 markkaa, kun se nykyään on vakiovarusteena yhä useammassa autossa. Samoin käynee navigointilaitteille.

Nyt tehdasasennetun laitteen hinta on kuitenkin jopa yli 10 prosenttia koko auton hinnasta, mutta ennemmin tai myöhemmin ne ovat vakiona kaikissa autoissa, kuten Subarun kalleimmissa malleissa jo nyt. Sitä ennen laitteen voi hankkia nykyiseen autoon alle 1000 eurolla, sillä molemmat testilaitteet suoriutuivat ajo-opastuksesta sujuvasti, eivätkä ne jää siinä suhteessa yhtään jälkeen vertailun yhteydessä kokeilemistamme Saabin ja Subarun tehdasasennetuista laitteista. Pikemminkin päinvastoin.

(Tiivistelmä Kai Helmisen artikkelista TM 1/05, s. 100-104)