Amerikkalaiset merkit keskittävät merkittävimmät uutuutensa tammikuiseen Detroitin autonäyttelyyn. Sitä vastoin moni tuontimerkki säästää yllätyksensä New York Motor Show´hun.

Mikäli on kiinnostunut uusista autoista ja varsinkin jenkkipeleistä, kannattaa loma- tai työmatka New Yorkiin ajoittaa pääsiäisen tienoille. Tuolloin kaupungissa on kaiken muun nähtävän lisäksi vuosittainen autonäyttely. Ilahduttavaa kyllä sitä ei ole viety kauas keskustan ulkopuolelle, vaan Times Squarelta pääsee kävellen näyttelyalueelle parissakymmenessä minuutissa.

Käytävillä kuultua

New Yorkissa on paljon rennompi tunnelma kuin Yhdysvaltain oman autoteollisuuden tärkeimmällä näyttämöllä, Detroitin autonäyttelyssä. Niinpä suuret johtajat antavat sanojen virrata vapaammin kuin ehkä olisi asiallistakaan. Tämän vuoden pommi oli, kun General Motorsin ”guru” Bob Lutz latasi, että Pontiacin ja Buickin tulevaisuus ei ole kovin vakuuttava. Yleisessä tiedossa on, että Saab ja Saturn ovat tuottaneet jo vuosikausia tappiota. Oldsmobile lopetettiin viime vuonna, ja jatkoa voi siis seurata.

Siinä sitä sitten oli General Motorsin tiedottajille työtä, kun he yrittivät kaikin tavoin lieventää Lutzin sanoja. Joka tapauksessa heti näyttelyä seuranneella viikolla GM:n pääjohtaja Rick Wagoner antoi tulosvaroituksen. Kaiken kaikkiaan GM:n sisällä on käynnissä melkoinen myllerrys.

Volkswagenillakaan ei mene kovin hyvin. New Beetlen vetovoima on hälvennyt, minkä vuoksi siitä esiteltiin Los Angelesin näyttelyssä madallettu Ragster-konsepti. Varmuuden vuoksi VW on herättänyt uudelleen henkiin Riemu-Kuplan, jonka uskotaan kesällä nähtävän uuden elokuvan myötä palauttavan New Beetlenkin suosion.

Lisää voimaa

Amerikassa polttoaine on kaikista hinnankorotuksista huolimatta edelleen eurooppalaisittain katsottuna erittäin halpaa. Bensan hinta on samalla tasolla kuin 1970-luvulla. Ympäristöajattelun heräämisestä huolimatta polttoaineenkulutus ei ole jenkkiostajan tärkeimpiä kriteerejä. Sitä vastoin hevosvoimamäärä (sikäläiset eivät vielä ymmärrä kilowatteja) on merkittävä tekijä auton valinnassa.

Suurten maastureidenkin valmistajat ovat huomanneet suuren tehon merkityksen ja lähtevät vastaiskuun muun muassa BMW X5 4.8 iS:ää ja Porsche Cayenne Turboa vastaan. Pitäähän isänmaalliselle amerikkalaiselle olla tarjolla malli, joka näyttää eurooppalaisille, missä tehdään maailman vahvimmat autot. Chevrolet on asentanut TrailBlazerin keulalle Corvetten moottorin, ja Jeep varustaa Grand Cherokeen vastikään 300C-mallin SRT8-versiossa esitellyllä 6,1-litraisella HEMI-moottorilla.

Henkilöautojen on niin ikään liikuttava kiivaasti, ja varsinkin kiihdytyksen nollasta kuudenkymmenen mailin (96 km/h) nopeuteen on sujuttava vaivattomasti. Siksi Chevrolet on laajentanut SS-versioiden annin kattamaan melkein koko malliston. Yhteistä niille on muita versioita voimakkaampi moottori, rajumpi ulkonäkö ja parempi suorituskyky.

Dodgen puolella Detroitissa esitellyn Chargerin ostajista uskotaan kahden kolmasosan päätyvän 5,7-litraiseen HEMI-moottoriin. Ford on tässä kilpailussa Mustangia lukuun ottamatta selvästi jäljessä, mutta eiköhän sielläkin herätä markkinoiden vaatimuksiin.

Tuontiautot vahvoilla

Jenkkien vahvasta patrioottisuudesta huolimatta tuontimerkit kasvattavat jatkuvasti osuuttaan. New Yorkin uutuusanti olikin Jeepin Commanderia ja paria viritettyä mallia lukuun ottamatta hyvin aasialaispainotteinen.

Mielenkiintoinen elementti jenkkimarkkinoilla on Scion, jonka myynti alkoi pari vuotta sitten Kaliforniasta ja Yhdysvaltain itärannikolta, mistä se on hiljalleen laajentunut kattamaan koko maan. Markkinointi kohdistettiin vain nuoriin autonostajiin. Menestys on ollut valtava, ja merkki on kiilannut jo esimerkiksi Volvon edelle. Hyvin varusteltujen ja kohtuuhintaisten Scionien myynti on kaiken lisäksi tuottavaa, sillä suurin osa niistä lähtee kaupasta ns. ”personalisoituina” – melkoisella rahasummalla.

Nissan on katsellut Toyotan leiriin kuuluvan Scionin menestystä ja on lähdössä voimakkaaseen vastaiskuun. Tällä hetkellä Nissanin pienin malli on Almeran kokoinen Sentra. Seuraavien parin vuoden kuluessa esitellään ainakin kaksi sitä pienempää mallia, joista Micran pohjalle tehty Sport Concept antoi esimakua.

(Tiivistelmä Toni Jalovaaran artikkelista TM 9/05, s. 66-67)