Vuorossa piti olla niin kutsuttu pieni malliuudistus. Työ vei kuitenkin tekijät mukanaan. Kaikkiaan uudessa Nissan Primerassa on toteutettu yli 600 merkittävää muutosta ja parannusta edelliseen verrattuna. Ja aikaa kului vain 26 kuukautta.

Ei entinenkään Primera mitenkään meluisa ollut, mutta malliuudistusta tehtäessä valmistajat paneutuivat erityisesti melun analysointiin ja vähentämiseen. Parannuksia tehtiin alustaan, koriin, sisustukseen sekä osien ja osakokonaisuuksien kiinnitykseen. Toinen ehostettu kohde ovat istuimet, jotka nyt värähtelevätkin ihmiselle ihanteellisella taajuudella. Ulkonäköön on sijoitettu yli puolet uudistusbudjetista, ja turvallisuuspuolellakin Nissan pyrkii pysyttelemään ajan tasalla.

Tekniikkapuolen uutuuksista mielenkiintoisin on Hypertronic CVT -vaihteisto, pienistä moottoreista kaksilitraiseen sovellettu portaaton automaatti. Nissanilla on tästä myös M-6-muunnos, johon on valittu kuusi välitystä automatiikan lisäksi. Moottorivalikoimasta löytyy vanhojen tuttujen ohella aivan uusi 1,8-litrainen imuventtiilien muuttuvalla ajoituksella ja suorasytytyksellä varustettu vaihtoehto. Muut vaihtoehdot ovat 1,6- ja 2,0-litraiset bensiinikoneet sekä kaksilitrainen diesel. Suomeen saadaan alkusyksystä kaikki korimallit, moottorit ja varusteluvaihtoehdot, hieman entistä korkeammin hinnoin.

(Lyhennelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 13/99, s. 60-62)