Pieniä tila-autoja ennustetaan Euroopan nopeimmin kasvavaksi autoluokaksi. Opel Astran pohjalta tehty Zafira heittää nykyisille ja tuleville kilpailijoille tiukan palan purtavaksi: pienet ulkomitat, mutta silti seitsemän istuinta.

Ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen Astra tarjoaa hyvän pohjan korkeammalle ja akseliväliltään 10 cm pidemmälle tila-automaiselle farmarille, joka kuitenkin valmistajan mukaan on säilyttänyt perusmallinsa korin jäykkyyden. Zafiraa saa alkuvaiheessa Astrasta tutuilla 1,6- ja 1,8-litraisilla bensiinimoottoreilla, mutta lisävalikoimaa on suunnitteilla.

Mallin erikoisuus on nerokas seitsemän henkilön istuinjärjestely. Kolmen rivin penkkejä sopivasti taittelemalla ja kääntelemällä kuljetustilaa voi hankkia peräti 1,7 kuutiota tai pituutta yli kolme metriä. Systeemiä parantaa entisestään se, että istuimet todella ovat kelvollisia myös istumiseen. Myös Zafiran kaksitasoinen varustelu on hintaan nähden hyvä.

Ajo-ominaisuuksiltaan auto vastaa Astraa vähemmän urheilullisena versiona. Ohjaus on pysynyt tarkkana ja jousitus mukavana. Korkeampi kori tuo mukanaan hieman kallistelua mutta ei hälyttävästi. Yleisolemus on kauttaaltaan laadukas, ja kätevänkokoinen ja kohtuuhintainen Zafira löytänee meilläkin yleisönsä, kesäkuusta alkaen.

(Lyhennelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 8/99, s. 42-43)