Omassa sarjassaan uranuurtajana toiminut Opel Zafira on seurannut Astran vanavedessä uuteen sukupolveen. Koko on kasvanut, mutta monipuolisuus on säilynyt.

Teknisesti Zafira vastaa Astran farmarimallia, jonka akseliväli on yhdeksän senttiä muita Astroja pidempi. Toisin sanoen vanhaan Zafiraan verrattuna akseliväli on säilynyt samana. Kokonaispituutta on sen sijaan tullut täydet 15, ja leveyttäkin yli viisi senttimetriä lisää.

Pituuslisä jakautuu koko auton mitalle. Keulassa mittamuutokset palvelevat jalankulkijaturvallisuutta. Muukin kolariturvapuoli näyttää ainakin viiden tähden Euro NCAP -tuloksen perusteella olevan kunnossa.

Myös istuinjärjestelyjen muuntelu sujuu vanhalla Zafira-kokemuksella vaivatta, sillä mekanismit ovat periaatteessa samat. Viimeisten istuinten osalta se olikin niin nerokas ja toimiva, ettei muutoksille ollut tarvetta. Keskirivin käyttökelpoisuutta parantaisi, jos senkin saisi taiteltua lattian sisään.

Moottorivalikoima on poikkeuksellisen laaja. Valmistusohjelmaan sisältyy neljä bensiini- ja kolme dieselmoottoria iskutilavuushaarukassa 1,6-2,2 litraa. Näiden lisäksi syksyllä huipulle tulee 176-kilowattinen OPC-versio. Tavallaan mielenkiintoisin moottori on uusi 1,8-litrainen, joka on saanut muuttuvan imuventtiilien ajoituksen ja 103 kilowattia tehoa.

Alustaratkaisut ovat Astrasta tutut. Kaikissa Zafiroissa on nyt Suomessakin vakiona ajonvakautusjärjestelmä. Muun muassa säätyvän iskunvaimennuksen, automaattivaihteiston ja ohjauksen toimintaan vaikuttavan Sport-asetuksen sisältävän IDS plus -paketin saa lisähintaan.

Kuljettajan paikalla asiat ovat hyvässä jamassa. Vaikkei ajoasento ennenkään huono ollut, niin nyt se on vielä paljon henkilöautomaisempi. Muutenkaan ajamisessa ei ole juuri merkkejä tila-automaisuudesta.

Hallintalaitteet toimivat napakasti, meno on vakaata ja matka taittuu vaivatta. Tässä vaiheessa ajokokemukset rajoittuivat kahteen voimakkaimpaan dieseliin sekä ahdettuun bensiinimoottoriin. Syksyllä saadaan sitten parempi käsitys asiasta, kunhan 1,8-litrainen versio saadaan pidempään koeajoon. Se on samalla Enjoy-varusteisena myydyimmäksi ennakoitu Zafira.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 12/05, s. 4-5)