Autojen elinikä on inhimillisesti katsoen kovin lyhyt. Silti niiden elinkaarensa puolivälissä täytyy yleensä turvautua plastiikkakirurgiaan viehätysvoiman ylläpitämiseksi. Nyt, alle nelivuotiaana on Peugeot 406:n vuoro. Mutta on mukana toki muutakin kuin kosmetiikkaa.

Peugeot 406:n tapauksessa ulkoinen kasvojenkohotus koskee ennen kaikkea ajovaloja, jotka edessä ovat nyt muodin mukaisesti kirkaslasiset ja takana kokonaan punaiset. Puskurit on myös uusittu ja konepeltiä hieman korotettu, jotta tilaa löytyisi suuremmille muutoksille eli uusille moottoreille. EW-tunnuksin kulkevan uuden moottoriperheen esikoinen on 406:een asennettava kaksilitrainen ja 16-venttilinen kone, jolla ei vanhan kaksilitraisen kanssa ole juuri muuta yhteistä kuin samantapaiset rakenteet. Toinen uutuusmoottori nuorennettuja kuoria varten on 66 kilowatin versio suoraruiskutteisesta HDi-moottorista.

Auton äänettömyys on merkillepantavaa. Moottorin käyntiä lukuun ottamatta ei juuri muuta maantienopeudessa kuulu. Myöskään diesel ei pahemmin melua ja käy sitä paitsi tarmokkaasti ja voimakkaan oloisesti. Peugeotin hinnat eivät kasvojenkohotuksen yhteydessä ole kohonneet kohtuuttomasti, varsinkaan parannellun varustetason huomioonottaen.

(Lyhennelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 9/99, s. 133)