Suomalaisen perheen suosikkiautoksi on viime vuosina muotoutunut viisiovinen farmari. Kaikilla niitä alkaa jo olla, ja massasta erottuminen tulee entistä vaikeammaksi. Persoonallisiakin vaihtoehtoja vielä onneksi löytyy. Vertailimme kaksi ääripäätä 30 000 euron hintaluokasta.

Farmariauton ostoperusteena ovat yleensä suuremmat tavaratilat. Farmariautot ovat tulleet aivan viime aikoina suosituiksi myös puhtaasti paremman jälleenmyyntiarvonsa vuoksi. Tämänkertaisen parivertailumme autot Peugeot 407 SW ja Volvo V50 edustavat trendikkäiden farmareiden luokkaa, joskin hieman erilaisista lähtökohdista.

Volvo on ulkomitoiltaan Peugeotia pienempi auto, eikä pari kuulukaan vanhojen kokoluokitusten mukaisesti samaan sarjaan. Autojen luokitteleminen tulee vuosi vuodelta vaikeammaksi, ja tämänkin kaksikon kohdalla on löydettävissä monia perustavanlaatuisia yhtäläisyyksiä – ja eroja.

Peugeot ilmoittaa 407 SW:n tavaratilan viralliseksi tilavuudeksi 448 litraa ja Volvon mittauksissa V50:n tavaratilan kooksi on laskettu 417 litraa. Ero näyttää varsin maltilliselta, mutta TM:n käyttämillä VDA-standardia suuremmilla mittalaatikoilla eroa muodostui huomattavasti enemmän.

Peugeotin etumatkustajilla on hyvin tilaa, ja kuljettaja saa helposti jokseenkin miellyttävän ajoasennon. Istuin on riittävän iso ja pehmeydestään huolimatta tarjoaa mukavasti tukea. Suurin ongelma on vieläkin puutteellinen ohjauspyörän etäisyyssäätö.

Volvojen ergonomiaa kehutaan usein ja taas siihen on aihetta. Kuljettajan istuin on jämäkästi pehmustettu ja tarjoaa vielä selvästi paremman tuen juuri niissä paikoissa, joissa sitä tarvitaan. Kerrankin erittäin kattavien ohjauspyörän säätöjen ansiosta kaikenkokoisille kuljettajille löytyy varmasti oikea asento.

Peugeot ja Volvo eroavat ajettavuudessaan lähes yhtä paljon kuin ulkonäössäänkin. Peugeot on perusluonteeltaan hyvin rauhallinen ajettava, kun taas Volvo on jatkuvassa valmiustilassa nopeiden suunnanvaihtojen varalle. Pidemmätkin maantietaipaleet sujuvat molemmilla autoilla mukavasti, mutta etenkin Peugeot on kuin tehty maanteiden mittaamiseen.

Nopeatempoisemmilla pikkuteillä Peugeotin jousitus toimii mainiosti ja korin kallistelut pysyvät kurissa. Volvo on jousitettu Peugeotia tukevammin, ja tuntuma tiehen on selvästi välittömämpi niin takapuolen kuin ohjauksenkin kautta. Suorahkot maantietaipaleet sujuvat Volvolla lähes yhtä kivuttomasti kuin Peugeotillakin. Mutkaisilla taipaleilla Volvo on Peugeotia hauskempi ajaa. Kaupungissa Volvo on parivaljakosta selkeästi helpompi käsitellä, mutta mukulakivikaduilla Peugeot kylläkin vie voiton ajomukavuuden osalta.

Numeroiden valossa Volvon konepellin alta löytyy enemmän potkua. Molemmat autot alittivat valmistajien ilmoittaman kiihtyvyysarvon ja Peugeot vielä selvästi Volvoa paremmalla marginaalilla. Kulutusmittauksissa Volvo vetää pidemmän korren. Peugeotin massa ja suuri otsapinta-ala näkyvät selvästi sekä kaupunki- että maantiekulutuksessa.

Autojen hinnat ovat hyvin lähellä toisiaan saman kokoluokan moottorivarustuksella, mutta sekä autojen piirteet että luonteenpiirteet ovat kaukana toisistaan. Valinnassa vaikuttavat eniten makuasiat ja ajotottumukset.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 20/04, s. 22- 27)