Renault Clio on ollut jokseenkin samalla konseptilla tuotannossa vuodesta 1990 asti. Siitä onkin tullut ikoninen pikkuauto niin Euroopassa kuin Suomessakin. Nyt Clio on kokemassa täydellisen malliuudistuksen, joka siirtää sen täysin uusiin asemiin.

Uusi Clio on selkeästi yhden autoluokan edeltäjäänsä isompi. Clio III on Clio II:ta 17 senttimetriä pidempi, seitsemisen senttiä leveämpi, kuutisen senttiä korkeampi ja akseliväliäkin on tullut roimat kymmenen senttimetriä lisää. Uudet ulottuvuudet näkyvät tietysti auton ulkomuodossa, mutta parhaiten niiden hyöty tulee esiin sisätiloissa.

Koeajo tulee olemaan kiinnostava tapahtuma, sillä nykyinen Clio on ajettavuudessaan ollut aina luokkansa kärkipäässä. Rakenteellisesti ei juuri mitään ole kuitenkaan periytynyt uuteen malliin. Clio III pohjautuu nimittäin Renaultin ja Nissanin yhteiseen B-segmentin perusrakenteeseen, jonka aiempia sovelluksia ovat Nissan Micra, Dacia Logan ja viimeisimpänä Renault Modus.

Ajoturvallisuuden kannalta tärkein varuste, eli ajonvakautusjärjestelmä on nyt saatavissa kaikkien moottorimallien yhteyteen.

Clio III:n Suomen esittelyn aikaan valmistuksessa pitäisi olla neljä erilaista bensiinimoottoria. Pienin voimanlähde on 1,2-litrainen ja 55-kilowattinen. Tärkeimmän myyntimallin voi olettaa olevan 1,4-litraisen ja 72-kilowattisen moottorin, ja ripeämpään etenemiseen luo edellytykset 1,6-litrainen ja 82-kilowattinen moottori. Tehokkain tällä hetkellä tiedossa oleva bensiinimoottori on iskutilavuudeltaan kaksilitrainen ja se tarjoaa tehoa 103-kilowattia.

Dieselmoottorit eivät tämän kokoluokan autoissa ole Suomessa keränneet vielä kovin suurta suosiota. Keski-Euroopassa kysyntä on kuitenkin kova, mistä kertoo Clion kolme eri tehoversiota samasta 1,5-litraisesta perusmoottorista. Kesyin 1,5 dCi on tehoiltaan 50-kilowattia, seuraava 63-kilowattia ja tehokkain 78 kilowattia. Aivan kaikkia moottoreita tuskin Suomessa nähdään, mutta valinnanvaraa näyttäisi silti riittävän.

Tehokkaimpia bensiini- ja dieselmoottoreita lukuun ottamatta voimansiirto toteutetaan viisivaihteisen manuaalivaihteiston avulla.

CLIO III:n myynti alkaa ensimmäisen Ranskassa alkusyksystä. Suomi ja muut Pohjoismaat saavat odotella helmikuulle asti, sillä tänne tulevat autot saavat ilmasto-olosuhteita vastaavan erikoisvarustelun.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 13/05, s. 4-5)