Harvoin on uusi automalli tuotu markkinoille niin vaikeassa tilanteessa kuin Rover 75. BMW siivosi johtoporrastaan sanoen syyksi Roverin heikon kannattavuuden juuri, kun saksalaisomistukseen siirtynyt brittitehdas valmistautui esittelemään ensimmäisen täysin itsenäisen uuden automallin moniin vuosiin.

Rover 75 on ensimmäinen auto, joka on suunniteltu BMW:n hankittua yhtiön omistukseensa. Muotoilussa näkyy kuitenkin vielä brittiläinen kädenjälki, Rover 75 on Jaguarin tavoin klassisen tyylikäs etenkin nahkaverhoiltuna.

Moottorivaihtoehtoja on neljä aina 1,8-litraisesta 2,5-litraiseen V6:een bensamoottoriin. 2-ltrainen suoraruiskudiesel on BMW:n käsialaa. Vaihteistoksi voi valita joko automaatin tai manuaalin, jonka valmistajana on BMW:n myötävaikutuksella toiminut Getrad.

Rover 75 on ennen kaikkea mukava ja hienostunut matkailuvaunu, jossa siirtyminen paikasta toiseen tapahtuu herrasmiehelle sopivalla tyylillä. Jaguarin parina se osoittaa Englannin autoteollisuuden omistajavaihdoksista huolimatta olevan voimissaan.

(Lyhennelmä Mauri Salon artikkelista 6/99 TM, s. 62-65)