Yöradio on mukava kaveri pimeinä ja pitkinä tunteina. Musiikkipitoiset ohjelmat sallivat tehdä siinä samassa muutakin, koska öinen radio ei vangitse kuulijaansa täysin. Tätä mieltä ovat monet tien päällä liikkuvat ja muutkin öisin jalkeilla olevat.

Ohjelmat rakennetaan usein kahteen suuntaan toimiviksi, eli kuuntelijat voivat lähetellä niihin kommenttejaan. Välillä rupatellaan puhelimessa ja toisinaan luetaan tekstiviestejä. Niissä kerrotaan monasti teiden tilanteista. Joskus Virtanen viestittää, että Lusin ja Jyväskylän välillä on liukasta. Toisinaan Lahtinen tiedottaa Someron tiellä majailevista hirvistä.

Juontaja sanoo yleensä yön aikana useamman kerran, että olisi kiva saada ajankohtaisia liikennetietoja tien päältä. Lähetä tekstiviesti meidän numeroon tai soita!

Yksi asia särähtää kuitenkin aina korvaani. Jos tiehallinnon ja viranomaisten ohella joku osallistuu vapaaehtoisesti teiden kunnosta ja kelistä tiedottamiseen, kysymys on talkootyöstä. Perinteiden mukaan talkooväki ei maksa avustaan. Sen sijaan heille tarjotaan soppaa ja muita virvokkeita. Tietietojen välittäjät maksavat itse siitä ilosta, että saavat tehdä radio-ohjelmaa. Puhelut ja tekstiviestit eivät nimittäin ole ilmaisia.

Huvinsa kullakin.

*****

AUTOKAUPPA on käynyt hyvin sekä Suomessa että koko Euroopassa. Meillä uusia autoja myytiin lähes 143 000, mutta siihen tulisi ainakin osittain lisätä suoratuontina maahan tulleet autot, tai ainakin uudempi osa niistä. Viime vuonna tuotiin lähes 34 000 autoa lähinnä Saksasta. Ne edustavat laatuautojen luokkaa. Autokantamme siis paranee ja uusiutuu vihdoinkin.

Tällä kertaa ajattelin kuitenkin analysoida enemmän Euroopan tilannetta yleisesti. Kauppa kävi kiivaasti myös koko mantereellamme. Rekisteröinnit nousivat yli 15 miljoonaan autoon. Nousua edellisvuodesta on 264 000 autoa, mikä vastaa lähes kahden vuoden myyntiä Suomessa. Kaikkien pitäisi siis kai olla tyytyväisiä.

Kun tarkastelee kasvua tarkemmin, huomaa selvästi, että ylivoimainen osa myynnin noususta (97 prosenttia) kohdistuu korealaisiin ja japanilaisiin valmistajiin. Ne jyräävät uusilla malleillaan, luotettavalla laadullaan ja edullisilla hinnoillaan. Eurooppalaisista oikeastaan vain Bemari on pystynyt pistämään kampoihin.

BMW:n myynti Euroopassa nousi noin 12 prosenttia. Se on hyvä saavutus, mutta varsin vaatimaton verrattuna esimerkiksi Kian 44 prosentin tai Hyundain 22 prosentin nousuun. Eurooppaan tulikin lähes 600 000 uutta autoa Koreasta viime vuonna.

Myös japanilaiset Mazda ja Honda ovat menestyneet ja kasvaneet Euroopassa hyvin. Nousua Mazdalle kirjattiin lähes 20 prosenttia.

Amerikkalaisomisteisia jättiläisiä tarkasteltaessa on mielenkiintoista havaita, että tyttäret ovat hoitaneet hommansa viime vuonna paremmin kuin emoyhtiöt.

Ford-ryhmä on lisännyt myyntiään neljä prosenttia, mutta noususta vastaakin itse asiassa Volvo, jonka myynti nousi peräti 15 prosenttia. Fordin leiriin kuuluva Jaguar kiihdytti dieselien vauhdittamana peräti 21 prosentin kasvuun. Näin ”emo Ford” marssikin paikallaan, kuten päävihollinen Opelkin. Suomessahan GM:n Opelin ja Saabin alamäki jatkuu edelleen.

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Kaikki viittaa kuitenkin siihen, että korealaiset ovat tulossa – ja kovaa.

*****

KUTEN edellä jo mainitsin, autojen yksityinen suoratuonti Euroopan eri maista on melkoisessa vauhdissa. Autoverotuksen muuttuminen on sen mahdollistanut. Vaikka viralliset maahantuojat väheksyvät suoratuonnin merkitystä, sen osuus ei ole vähäinen.

Suomen virallisen autokaupan ohi valuu reilusti yli 20 prosenttia itse tuotuja autoja. Kun kyseiset autot ovat lisäksi olleet yleensä kalliimpia merkkejä, lähinnä saksalaisia laatumerkkejä ja Volvoja, on tällä suoratuonnilla merkitystä myös valtiontaloudelle. Verotulot kasvavat ja autokanta muuttuu suuremmaksi sekä pitkäikäisemmäksi.

Suoratuonti voi hyvin huolimatta siitä, että viralliset maahantuojat yrittävät lyödä kapuloita rattaisiin kaikkien muiden osapuolien myötävaikutuksella. Rahoitusyhtiöt eivät rahoita itse tuotuja autoja ja viranomaiset viivyttävät veropäätöksiä sekä määräävät laittoman korkeita veroja, joista tuojan on sitten valitettava saadakseen itselleen oikeutta.

Ulkomailta, varsinkin Saksasta ja Ruotsista, saa kuitenkin edelleen hyväkuntoisia, vähän ajettuja ja runsaasti varusteltuja autoja selvästi edullisemmin kuin Suomesta verovaikutusten jälkeenkin. Yksityishenkilöiden tuoma autovirta maahamme tulee varmasti jatkumaan.

Amerikan dollari on nyt lähes historiallisen edullinen. Lisäksi autoalan kilpailu Amerikassa on tappavan kova. Sen seurauksena saisi Amerikasta vähän ajettuja käytettyjä hämmästyttävän halvalla. Yksityinen tuonti ei kuitenkaan kukoista. Miksi?

Suomen viranomaiset ovat suuressa viisaudessaan keksineet, että maahan ei voi tuoda eikä rekisteröidä amerikkalaista käytettyä autoa, joka on uudempi kuin kesäkuussa 1996 rekisteröity. Jostain syystä on päätetty, että vain kyseiseen päivämäärään asti Amerikassa tehtiin Suomeen sopivia, hyväksyttäviä autoja. Sen jälkeen rekisteröidyt jenkkiautot ovat meille sopimattomia!

Muihin EU-maihin amerikkalaisia autoja saa kuitenkin tuoda.

Näin meitä taas suojellaan läntisiltä vaikutteilta.

*****

TEIN uudenvuodenlupauksen. Alan vihdoinkin noudattaa kolmen- ja neljänkympin nopeusrajoituksia, joita kaupunkeihin – etenkin Helsinkiin – on viime aikoina asetettu. Tein lupauksen siitäkin huolimatta, että rajoitukset joissakin paikoissa vaikuttavat täysin perusteettomilta, suorastaan hätävarjelun liioittelulta.

Yhden ehdon kuitenkin asetin itselleni. Aloitan rajoitusten noudattamisen vasta sitten, kun huomaan, että myös liikenteen ammattimainen osapuoli, linja-autot, kuorma-autot ja taksit tekevät niin!

Tätä kirjoittaessa uutta vuotta on jo kulunut puolitoista kuukautta. Ei ole tarvinnut panna lupausta täytäntöön.