Jos pyörässä on tehoja 130 kW ja kuivapainoa reilusti alle 200 kiloa, on selvää, että pyörä on tarkoitettu vain isoille pojille. Eikä iso tässä tarkoita kookasta vaan nimenomaan kokenutta. Kun pyörä kiihtyy nollasta sataan 2,7 sekunnissa, se voi ”nöösipojan” käsistä lähteä sananmukaisesti lentoon.

Suzukin GSX-R-sarja näki päivänvalon vuonna 1985, jolloin esiteltiin 750-kuutioinen malli. Se oli hyvin edistyksellinen moottoripyörä, siinä oli alumiinirunko, pieni omamassa ja paljon tehoa. Nykyisillä GSX-R-malleilla ei ole 85-vuosimallin kanssa muuta yhteistä kuin renkaiden lukumäärä ja pyörän väritys. Myyntiargumentit ovat toki täysin samat kuin kaksikymmentä vuotta sitten: tehoa, ajettavuutta ja hyvää fiilistä.

Suzuki on aina tehnyt moottoreita, jotka antavat hyvin tehoa ylärekisterissä, mutta silti ne ovat myös hyvin vääntäviä jo alhaalta. Tässä on onnistuttu nytkin. Mittasimme Suzukista moottoritehoa inertiadynossa peräti 128 kW eli 174 hv. Hurja luku.

Moottorinohjausyksikkö on selvästi päivitetty uuteen malliversioon. Nyt ruiskunohjaus toimii pehmeästi, mikä tekee mutka-ajosta vaivatonta. Myös edellistä mallia vaivannut ajoittainen nykiminen on jäänyt historiaan. Kaikkien ruiskuohjattujen moottorien tapaan Suzuki vastaa kaasukahvan liikkeisiin välittömästi ilman minkäänlaista viivettä. Tämä tuo turvallisuutta tiukoissa paikoissa.

Suzukin kytkin on muutettu luistokytkin-malliksi. Se ei yksin tee autuaaksi, vaan merkittävin parannus on kytkimen alapään käyttömekanismin uudistaminen. Yksinkertaisella muutoksella Suzukin kytkin on vihdoin saatu tunnokkaaksi. Pelkästään varttimailin ajoista kytkimen luontevalla toiminnalla on saatu puristettua pois noin puoli sekuntia.

Suzuki on selvästi tehty viihtymään mutkatiellä. Alusta toimii hyvin ja antaa loistavasti palautetta kuljettajalleen. Etu- ja takapään jousitus ovat säädettävissä täysin kuljettajan mieltymysten mukaisesti.

Kate suojaa huonosti, joten kuljettajan on kyyristyttävä päästäkseen suojaan ajoviimalta. Polvikulma on jopa sporttipyöräksi erittäin tiukka. Pidemmillä matkoilla jalat puutuvat helposti. Mutta GSX-R-mallistoa ei tietenkään ole suunniteltu matkapyöräksi, tavoitteena on ollut luoda erittäin urheilullinen ja vauhdikas moottoripyörä.

Jotta pyörän voimavaroista saa edes kalpean kuvan, on Suzukilla mentävä ajamaan suljetulle moottoriradalle. Liikenteessä voimavaroja ei ole syytä testata. Suzuki kulkee jo ykkösvaihteella 152 km/h, joten kortin voisi melkein suoraan viedä poliisin haltuun. Maltti ja riittävä ajokokemus ovatkin ehdottomasti valttia tämän moottoripyörän ohjaimissa.

(Tiivistelmä Tero Kiiran artikkelista TM 13/05, s. 72-73)