Kun autojen huoltovälit pitenevät ja sytytystulppienkin vaihtoväli on kasvanut joissakin tapauksissa jopa sataan tuhanteen kilometriin, on pakoputken vaihto ensimmäisiä korjaustoimenpiteitä, jonka auton omistaja kohtaa. Siinä onkin pohtimista, ottaisiko kalliin alkuperäisosan sijaan tarvikepakoputken.

Pakoputken valinnassa on äänenvaimennustehon lisäksi huomioitava myös pakokaasuvirtaukselle aiheutuva vastapaine ja putken kestävyys. Tiettyä turvallisuutta valintaan antavat EU-normit, hyväksymismerkinnän tunnistaa pienestä e-kirjaimesta äänenvaimentimen alapinnassa.

Vertasimme neljää eri tarvikeputkea maahantuojalta ostettuun alkuperäisosaan. Pakoputket saatettiin vastaamaan käytössä olleita menetelmällä, jota kutsutaan värähtelyllä vakauttamiseksi. Pakoputkien paremmuusjärjestystä selvitettiin vastapaine-, melu- ja tehomittauksien avulla.

Vertailussa mukana olleet tarvikepakoputket:

Bosal

Fenno

Redi

Walker

(Lyhennelmä Heikki Parviaisen artikkelista TM 15/99, s. 116-119)