Punto on ollut tärkeä malli Fiatille. Uuden Punton menestys on jopa elintärkeää taloudellisten vaikeuksien kanssa kamppailleelle yritykselle.

Jo edellinen Punto oli pikkuautoluokan tilavimpia autoja, ja nyt kasvanut uusi malli on vieläkin tilavampi, kuten neljän metrin pituuden ja kahden ja puolen metrin akselivälin perusteella voi odottaa. Takapenkillä on hyvin tilaa, ja polvitilat ovat paremmat kuin monessa suuremmassa autossa. Toinen juttu sitten on, voiko uutta Puntoa enää pitää pikkuautona, vai onko se jo sijoitettava seuraavaan kokoluokkaan.

Alkuvaiheessa tarjotuista moottoreista vain kaksi on bensiinikäyttöisiä ja peräti neljä turboahdettuja suoraruiskutusdieseleitä. Dieselmoottoreiden yhteydessä on hiukkassuodatin, joka toimii ilman erillisiä lisäaineita.

Molemmat bensiinimoottorit ovat kahdeksanventtiilisiä. Tilavuudeltaan ne ovat 1,2 ja 1,4 litraa sekä teholtaan 48 ja 57 kW. Hieman myöhemmin valikoimaan tulee 1,4-litraisen moottorin 16-venttiilinen versio, jossa on tehoa 70 kW. Tämäkään versio ei vielä ole suorituskyvyltään kovin sporttinen bensiinimalli, jollaista haluava joutuu odottamaan vuoteen 2007: silloin esitellään ennakkotietojen mukaan 132-kilowattinen turbomoottori.

Dieselmoottoreita on tarjolla kahta kokoa. Suorituskykyisimmät moottorit ovat kahdeksanventtiiliset 1,9-litran Multijet-dieselit. Näistä tehokkaampi, 96-kilowattinen moottori on tarjolla vain kolmioviseen Sport-malliin. Hieman kesymmän 88 kW:n version saa myös viisiovisena. Molempien moottoreiden suurin vääntömomentti on 280 Nm. Myöhemmin on luvassa vielä tehokkaampi 16-venttiilinen 110 kW:n versio.

Pienempi dieselmoottori on 1,3-litrainen. Se on tällä hetkellä Punton valikoiman ainoa 16-venttiilinen moottori. Vaatimattomampi tehoversio antaa 55 kW ja kireämpi 66 kW, joka on moottorin kokoon nähden hyvä arvo, kuten sen 200 newtonmetrin vääntömomenttikin.

Moottoreiden jatkona on joko viisi- tai kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Myöhemmin luvassa on myös automaatti, tai ainakin automatisoitu vaihteisto.

Punton alustarakenteet ovat entisen kaltaiset, mutta ne on tietysti sovitettu uuden mallin vaatimuksiin. Punton pohjalevyä tai oikeammin sanottuna perusrakennetta tullaan käyttämään myös seuraavassa Opel Corsassa Fiatin ja GM:n välisen yhteistyön ansiosta. Näiltä osin autoilla kerrotaan oleva noin 30 prosenttia yhteistä.

Punton lyhyen ensiesittelyn yhteydessä keskityimme 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin ja pienempitehoiseen eli 55 kW:n 1,3-liraiseen Multijet-dieseliin. Kaikkiaan ajo dieselillä on vaivattomampaa, kun sen tarjoama suorituskyky on helpommin käytettävissä.

Uuden Punton ohjauspyörän taakse on helppo kotiutua, eikä mikään erityisesti vihastuta. Ajettavuudessa ei näytä olevan puutteita. Jousitus tuntuu toimivan hyvin, ja auto vaikuttaa meluttomalta, etenkin luokassaan ja ainakin Italian olosuhteissa. Myös ensimmäiset tuntumat usein aiemmin moititusta sähkötehostetusta ohjauksesta ovat nyt aikaisempaa paremmat, joten kehitystä näyttää tapahtuneen tälläkin kohdin.

Uutta isoa Puntoa odotetaan Suomeen vasta ensi vuoden alussa. Italian hintojen perusteella uuden Punton hintojen voi olettaa kohoavan varsin maltillisesti myös meillä Suomessa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 17/05, s. 12-17)