Uusi Renault Clio alkaa ulkomittojensa puolesta venytellä oman kokoluokkansa rajoja. Sen mitat eivät kuitenkaan ole ainoa ison auton tuntua tuova ulottuvuus.

Uusi Clio on jälleen yksi lisä Renault-Nissan-yhteistyönä syntyneen pikkuautokokoluokan perusrakenteen käyttäjiin. Selkeiden ulkomittojen kasvun lisäksi Clion akseliväli on kasvanut edeltäjään verrattuna noin kymmenellä senttimetrillä. Myös raideleveydet ovat kasvaneet melkein saman verran. Sekä etu- että takamatkustajilla on nyt selvästi enemmän tilaa kuin ennen.

Sisätilojen näkymätön uutuus on kattava turvatyynyvarustus, joka on osaltaan auttanut Clion jo saavuttamaan viiden tähden tuloksen EuroNCAP-törmäystesteissä. Ajoturvallisuuden puolella tärkeä uutuus on nyt kaikkien moottorimallien yhteyteen saatavissa oleva ajonvakautusjärjestelmä.

Valmistuksessa on alkuvaiheessa kolme bensiini- ja dieselmoottoria, ja tehokkaampi kaksilitrainen bensiinimoottori on odotettavissa myöhemmässä vaiheessa.

Hieman pyöristyssääntöjen vastaisesti 1,2-litraisena myytävä pienin bensiinimoottori moottori tuottaa 55 kilowatin tehon ja 105 newtonmetrin huippuväännön. Täyden suorituskyvyn käyttäminen vaatii aimo annoksen määrätietoisuutta. 1,4-litrainen ja 72-kilowattinen moottori tuntuisi sopivan Clion voimanlähteeksi paljon paremmin. Toistaiseksi malliston tehokkain 1,6-litrainen ja 82-kilowattinen moottori alkaa esiintyä edukseen vasta suuremmissa nopeuksissa maantiellä. Taajamissa se ei tuo suurta autuutta 1,4-litraiseen verrattuna ainakaan pienillä kuormilla.

Kaikki kolme dieselmoottoria perustuvat samaan 1,5-litraiseen perusmoottoriin. Pienitehoisin tuottaa 50 kilowattia tehoa. Seuraava versio on 63-kilowattinen, jonka voisi olettaa olevan mielekkäin dieselvaihtoehto Clioon. Tehokkaimmassa, 78-kilowattista dieselissä voimaa on selvästi yli tarpeen, mikä tekee matka-ajosta vaivatonta.

Vaihteistoina ovat bensiinimoottoreiden ja kahden pienempitehoisen dieselin viisivaihteiset käsivalintaiset vaihteistot, 1,2-litraisen bensiinimoottorin ja keskimmäisen dieselin vaihtoehtoiset robottivaihteistot sekä 1,6-litraiseen bensiinimoottoriin saatava nelivaihteinen automaatti. Tehokkaimman dieselin ja tulevan kaksilitraisen bensiinimoottorin jatkeena on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Clion jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet tehokkaasti. Myös alusta toimii varsin täsmällisesti, eikä tarvittavasta tukevuudesta ole tingitty. Clion ohjaus on mekaanisesti tarkka, mutta ohjaustehostimen toiminta ei kiitoksia ansaitse. Renaultin mukaan Méganen kohdalla ohjausta ovat moittineet lähinnä autotoimittajat, eivät asiakkaat. Ohjaisiko ohjaustunto siis hieman asiakaskunnan koostumustakin? Huono ohjaustunto ei tietenkään häiritse kaikkia asiakkaita, mutta hyvä ei varmasti häiritsisi ketään. Mainittakoon, että huono ohjaustunto ei ole kaikkien sähköisten tehostimien ongelma.

Keski-Euroopassa Clion myynti on jo aluillaan, mutta ensimmäisiä Suomi-yksilöitä joudumme odottelemaan ensi vuoden puolelle.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 18/05, s. 10-16)