Uusi auto – vaikka edullisempikin – on ostajalleen elämys. Noin 13 000 euron hintaluokassa vaihtoehtoja ei ole kovin paljon, ainakaan jos vaatimuksena on lisäksi täydet viisi ovea.

* Chevrolet Matiz 1,0 Star * Fiat Panda 60 1,2 * Hyundai Getz 1,1 GL 5d AC * Kia Picanto 1,0 LX * Lada 110 STW 1,6 16V Festival

Tämänkertaisen vertailumme lähtöasetelmat ovat nimenomaan hinta ja ovien lukumäärä; kysymyksessä ei siis ole pikkuautovertailu, vaikka alhainen hintaraja ryhmää siihen suuntaan muokkaakin. Kun rahaa uuden auton hankintaan on käytössä rajoitetusti, nousee esiin kysymys siitä, mitkä ominaisuudet ovat omaa käyttöä ajatellen tärkeimpiä. Nyt pienemmälläkin panostuksella pitäisi saada paljon ominaisuuksia. Autoverohistoriastamme johtuen tämä asetelma on suomalaiselle autontarvitsijalle turhankin tuttu.

Hiljattain uudistunut Chevrolet Matiz on markkinoillamme syksyn tulokas, ja tämä vertailu on auton Suomen-debyytti Tekniikan Maailman sivuilla. Vaikka Matiz onkin ryhmän pienin auto – tai juuri sen vuoksi – on sen varustelu tässä hintaluokassa poikkeuksellisen runsas.

Ainoana vertailuryhmän autoista Panda on vain neljälle rekisteröity, vaikka se onkin joka suuntaan hieman suurempi kuin Matiz. Yleisilmeeltään Panda on ryhmän selvästi tila-automaisin, vaikka tilojen muunneltavuus onkin normaalia pikkuautotasoa.

Hyundai Getz on kooltaan selvästi Matizia, Pandaa ja konsernisisartaan Kia Picantoa suurempi, mutta vastapainoksi 13 000 euron hintaraja saneli sen, että auto pyydettiin vertailuun 1,1-litraisella moottorilla ja GL-varustein. Getz on juuri saanut kasvojenkohotuksen, mutta teknisesti muutokset ovat pieniä, ja ”vanhakasvoinen” versio antaa asiallisen kuvan Getzin ominaisuuksista.

Kia Picanto on vertailun kolmas todella pieni, noin 3,5-metrinen auto.Viime vuoden keväänä esitelty Picanto kuuluu pienimpään Suomessa myytävään autoluokkaan, joka ei meillä ole yhtä suosittu kuin monissa muissa Euroopan maissa.

Lada 110 -farmari näyttäisi päältä katsoen olevan täysin väärässä seurassa. Niin kuitenkin on, että alle 13 000 eurolla saa halutessaan paitsi viisi ovea, myös paljon muuta. Tiloiltaan ja suorituskyvyltään Lada tiedettiin jo edeltä käsin täysin ylivoimaiseksi. Yhtä selvää on se, että Ladaan päätyvä ostaja joutuu myös tinkimään paljosta.

Vertailuryhmämme kirjavuudesta huolimatta kaikkien viiden auton perusrakenne on hyvin samankaltainen: nelisylinterinen moottori on keulalla poikittain ja sen jatkona on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, josta voima välitetään etupyöriin. Etuakselistossa on joustintuet, poikittaiset alatukivarret ja kallistuksenvaimennin. Takana on yhdystukiakselisto, Hyundaissa ja Kiassa on kallistuksenvaimennin myös takana. Yksityiskohdiltaan autot poikkeavat toisistaan enemmän, ennen muuta moottorien iskutilavuuden ja venttiilimäärän suhteen. Ajovalot on Ladaa lukuun ottamatta toteutettu H4-polttimoilla. Ryhmän vanhimman mallin nelivaloissa on lähivaloina nykytyyliin linssit.

Tämän hintaluokan autoissa ei vielä ole ajonvakautusjärjestelmiä, eikä sellaista ole rahallakaan tarjolla muihin kuin Fiatiin, johon se on saatavissa 900 eurolla. Järjestelmien puuttuessa oikein toimivan ohjauksen ja jousituksen merkitys vain korostuu.

Pitkien etäisyyksien maassa pikkuautonkin olisi hyvä toimittaa kuljettaja ja matkustajat perille mahdollisimman täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Suuntavakavuuden puute ja varsinkin korvia särkevä melutaso asettivat takavuosien kansanautoissa tämän kauniin ajatuksen vakavasti kyseenalaiseksi.

Chevrolet Matiz ei hyvästä yrityksestä huolimatta täysin onnistu naamioitumaan itseään isommaksi autoksi. Parasta on ohjaus, joka keskittää hyvin ja toimii johdonmukaisen rauhallisesti. Chevrolet ei myöskään ole mikään pikateiden kauhu, mutta tässä ryhmässä sen suorituskykyä voi pitää hyvänä. Kaupungissa auto on helppo ajettava. Ohjaus on miellyttävä, mutta kytkimen ja vaihteensiirron toiminta on epämääräisempää.

Fiat Panda vaatii sähköisine tehostimineen omanlaisensa ajo-otteen. Mikäli ratista malttaa pitää kiinni kevyesti sormin, Fiat etenee piikkisuoraan ilman ongelmia. Jos uskonpuute purkautuu ratin puristamisena, tulee ajamisesta helposti hermostunutta kiemurtelua. Kevyt ohjaus on kaupungissa miellyttävä, ja Panda tuntuu hyvän näkyvyyden ja kaikinpuolisen helppoutensa ansiosta todella ketterältä. Suorituskyvystä ei Fiatinkaan kohdalla voi varsinaisesti rumpua lyödä, mutta ainakin veto on tasaisen rauhallista laajan vääntökäyrän ansiosta.

Hyundaissa asiat ovat muuten kunnossa, mutta 1,1-litrainen moottori on auton muihin ominaisuuksiin nähden onnettoman ponneton. Kun vauhtiin on lopulta päästy, erottuu Getz muusta joukosta edukseen. Ohjauksessa on lievä yliannos pönäkkyyttä, mutta se ei estä kuljettajaa saamasta tarvitsemaansa tietoa myös sormenpäiden kautta.

Hyundai Getz säilyttää laadun leimansa myös kaupungissa. Ainoana ryhmästä sen kori on täysin vapaa hälyäänistä, ja jousituskin on todella miellyttävä. Hallintalaitteet toimivat kevyesti ja täsmällisesti, eikä kuljettajan tarvitse keskittyä juuri muuhun kuin puhdittoman moottorin käynnissä pitämiseen.

Kia Picanton pieni ja pitkäiskuinen moottori on sekin onneton pihisijä, joten ohituksiin lähtemistä on punnittava todella tarkkaan. Ajettavuudeltaan Kia vaikuttaa hieman Hyundaita urheilullisemmaksi viritetyltä: sen ohjaus on herkempi ja auto tuntuu muuttavan kulkusuuntaansa Getziä ketterämmin. Kaupungissa Kia nousee vaivattomuudellaan Fiatin ja Hyundain rinnalle kiitettävällä arvosanalla.

Lada on toista maata. Varsinkin suorituskykynsä puolesta se painii aivan eri sarjassa kuin muu ryhmä. Suuntavakavuudessa ei ole ongelmia; auto etenee suoraan, eikä tuulikaan pysty sitä horjuttamaan. Ongelmaksi muodostuu sen sijaan se, kuinka saada kurssia tarpeen tullen muutetuksi. Kyllä Ladan saa mutkaankin viikattua, mutta se kysyy kuljettajalta päättäväisyyttä ja karttuisaa kämmentä.

Kaupungissakin Lada on oma lukunsa. Hallintalaitteiden toiminta on uudeksi autoksi uskomattoman kulmikasta ja epämääräistä. Moottori vetää hyvin, mistä on se etu, että sekavaan vaihteensiirtoon kajoamista voi välttää viimeiseen asti. Jarrut ovat aivan pienissäkin nopeuksissa raskaskäyttöiset. Jarrutehostin – sen sijaan että toimittaisi virkaansa – lähinnä pihisee äänekkäästi, minkä lisäksi etujarrut vinkuvat häiritsevästi.

VERTAILUN perusteella voi markkinoiden edullisimpien perusautojen kehitykseen olla tyytyväinen. Erityisen ilahduttavaa on turvallisuusvarusteiden nopea lisääntyminen aivan hintahaitarin alapäässäkin, vaikka aivan uusimmasta tekniikasta ei tässä hintaluokassa päästäkään nauttimaan. Ja sitten on vielä Lada.

(Tiivistelmä Jan Enqvistin artikkelista TM 18/05, s. 18-33)